Eerste daagjes in Polen

Hallo iedereen,

Gisteren heb ik afscheid moeten nemen van Jens, dat ging moeilijker dan verwacht. Toen pas kwam het besef dat we elkaar enkele weken niet zouden zien. Ook was ik bang om alleen het vliegtuig te nemen. Ik ben iemand die in het Pajottenland woont en ga bij wijze van spreken niet verder dan de kerk. Gisteren ben ik omstreeks 14u geland in het luchthaven van Wroclaw. De vlucht is goed verlopen, geen vertragingen, geen irritante kindjes 😉. Op het vliegtuig heb ik even kunnen slapen omdat ik de avond ervoor nog mijn valies moest maken. Ook was ik nog moe omdat ik mijn stage in Halle pas vrijdagnamiddag had afgerond.

Toen ik aankwam ging alles zeer vlot. Alien en Melissa zijn mij komen ophalen aan de luchthaven. Van daaruit hebben wij een taxi genomen naar ons hostel. Deze rit was ook een avontuur op zich.. De taxichauffeur reed zeer snel terwijl hij op zijn GSM bezig was. Ook had hij bijna iemand aangereden.. Qua verkeersveiligheid is er weinig te merken.. Jammer genoeg was dit een ander hostel omdat de oorspronkelijke boeking geannuleerd werd door de uitbaters. Gelukkig kregen wij een alternatief aangeboden. We hebben onze spullen achtergelaten in onze kamer en hebben de stad verkend.

Ik ben verwonderd dat er zo veel moois is in Wroclaw. Ook heb ik het gevoel dat deze stad levendig is. Zelfs als het donker is loopt er nog veel volk op straat. Ik zou het kunnen vergelijken met Brussel, alhoewel hier in Wroclaw alles meer ‘opener’ is. Hiermee bedoel ik dat de wegen en pleinen veel groter zijn. Dit creëert een groter en minder compact gevoel. Het is aangenaam om in deze stad te wandelen, er zijn veel plaatsjes waar je kan eten en drinken. Ook zijn de gebouwen zeer kleurrijk. ’s Avonds zijn wij iets gaan drinken in ‘Casa de la musica’ en hebben daarna iets gegeten in Frankie’s. Het eten en drinken is hier zeer lekker en GOEDKOOP! Ook zijn we naar de supermarkt geweest (Biedronka).

Nadien zijn we enkele winkeltjes gaan bekijken en rond 21 u zijn we terug naar ons hostel gegaan. Deze ochtend hebben we ontbeten in een zeer leuk en mooi restaurant (in partnerschap met ons hostel). Dit was op geen 5 minuten stappen van ons hostel. Het is opvallend dat er mensen zijn die geen of nauwelijks Engels willen en/of kunnen spreken. Soms is dit frustrerend omdat er mensen zijn die geen moeite doen om ons te helpen. Het ontbijt zelf was zeer lekker en weeral.. goedkoop!

Momenteel ben ik deze blog aan het schrijven in een wasserette in Wroclaw. Melissa en Alien hadden kledij mee die gewassen moest worden. Nu zijn we aan het werken aan onze stageverslagen en het schrijven van deze blog. Momenteel is het bewolkt maar niet aan het regenen, terwijl het in België blijkbaar minder goed weer is. Ik hou jullie verder op de hoogte!!