Op weekend met de meiden!

Dit weekend kon je gemakkelijk een meidenweekend noemen. Fijn om weer wat tijd met onze studiegenootjes door te brengen! Op vrijdag spraken we af op het strand van Camps Bay, om te genieten van het zonnetje en de verfrissende zee. Totdat het begon te regenen natuurlijk… Gelukkig zaten we toen van ons lekkere drankje te genieten op een overdekt terrasje.

Zaterdag vertrokken we samen naar Cape Town City. Hier brachten we het grootste deel van de dag door op de Afrikaanse markten en konden we leuke souveniers kopen voor vrienden en familie. Later die dag bezochten we de Slave Lodge. s’ Avonds  gingen we een kijkje nemen in Longstreet, een bekende uitgaansbuurt. Zeker voor herhaling vatbaar! Zondag namen we een welverdiende rustdag, keken we vele films met ons gastgezin en maakten we wat huiswerk.

Nu al over de helft!

Lieve familie vrienden en kennissen,

Jullie hoeven jullie geen zorgen meer te maken, we zitten al over de helft! Voor jullie het weten staan we weer aan jullie voordeur, wat gaat de tijd hier snel!

Onze ergo-skills groeien met de dag. We leggen betere contacten met het multidisciplinair team, waaronder de logopedisten, fysiotherapeuten en remedial teachers. In de interdisciplinaire samenwerking van de Vista Nova School heeft ieder teamlid zijn/haar specifieke taken. Op vlak van loophulpmiddelen zijn het niet de ergotherapeuten maar de fysiotherapeuten die de hoofdrol spelen. De fysiotherapeuten werken aan de positionering van de leelingen met een fysieke beperking in een rolstoel. Ze zorgen er ook voor dat de leerlingen de juiste krukken hebben om mee te wandelen en dat deze juist staan afgesteld. Spalken van de onderste ledenmaten in ook de taak van de fysiotherapeuten, terwijl de ergotherapeuten het spalken van de bovenste ledenmaten op zich nemen.

Zowel de ergotherapeuten, de logopedisten als de remedial teachers werken aan de schoolvaardigheden: rekenen, schrijven, spelling en lezen. Het verschil tussen de ergotherapeuten aan de ene kant en de logopedisten en remedial teachers aan de andere kant is dat de ergotherapeuten meer werken op een fundamenteel niveau en de logopedisten en remadial teachers op een hoger functioneel niveau, de schoolvaardigheden.

Op woensdag gingen we met de leerlingen van de foundation phase (grade 1 tot 3) op beach outing in Muizenberg. Een goede gelegenheid om de kinderen aan wie we therapie geven te observeren in een buitenschoolse context.

Op het einde van de werkweek vond onze tussentijdse evaluatie plaats, we zijn goed bezig.

Een weekendje Table Mountain

Hoi allemaal!

Wauw, wat is dit weekend weer voorbij gevlogen! We vonden gisteren zelfs geen tijd om onze blog nog even bij te werken. Gelukkig is de timing vandaag beter! Een druk weekend was het wel. Vrijdag namen we de ferry naar Robbeneiland en bezochtten hier de gevangenis waar Nelson Mandela gedurende 18 jaar werd vastgehouden.

Zaterdag spraken we af met Kirsten en Shana in Constancia Neck. Hier begon onze lange reis omhoog, de Table Mountain op. Een bijna zes uur durende wandeling, die gelukkig werd onderbroken door een leuke zwempartij in één van de dammen. Na het nemen van de kabelbaan (naar beneden natuurlijk), werden we allen uitgenodigd voor een braai (BBQ) bij ons gastgezin.

Zondag deden we het rustig aan. Een brunchje in de Houtbay Harbour Food Market en een strandwandeling behoorden tot onze grootste fysieke daden die dag. Onze benen moesten nog wat bekomen van de Tafelberg! Alleszins een heel leuk weekend.

Valentijn! (week 4)

Wauw, deze week is voorbij gevlogen! Niet eens tijd gehad om foto’s te maken. Nochtans, woensdag was een speciale dag, zoals jullie wel weten. Op de Vista Nova School is het een traditie om rood en wit gekleed naar school te komen op Valentijn. Alison en ik wouden deze traditie natuurlijk niet verbreken dus gingen we naar school met rode en witte kleren aan. In de ochtend werd er een lekkere brunch voorzien waar we kennis konden maken met enkele ouders en leerkrachten. Ook de lekkere taartjes, chocolade hartjes en Valentijnsijsjes lieten we niet aan ons voorbij gaan. De rest van de dag, en ook de dagen ervoor en erna gaven we heel wat individuele, alsook groepstherapieën aan onze leerlingen. Op dinsdag kregen we de kans om een frisse duik te nemen in het zwembad van de Vista Nova School, heel aangenaam op zo’n warme dag. In het water begeleidden we elk een kindje met een cerebrale parese en we speelden ook waterspelletjes. Alison en ik konden op deze manier al eens oefenen voor onze stranduitstap met de kinderen van volgende week!

Jaguar’ke doen

Hoi allemaal!

Speciaal was dit voorbije weekendje wel, want wij maakten een rondreis in een Jaguar! Even uit de stad, de wijde natuur in… Dat leek ons wel een goed idee. Onze eerste tussenstop dit weekend was in het West Coast National Park, op vrijdag. In het park zagen we verschillende wilde dieren: slangen, landschildpadden, flamingo’s, steenbokken, struisvogels, mestkevers, enzovoort. We hielden een picknick op een rustig strand en keken naar Kite surfers vanop een terrasje. In de avond reden we verder richting Cederberg. Na een snelle tussenstop in een winkel in Clanwilliam arriveerden we op onze camping ‘De Pakhuys’ bij Rocklands.

Rocklands is één van de meest gekende klimgebieden van de wereld, een niet te missen item op de to do lijst van elke klimmer die Zuid-Afrika bezoekt. Dit geldde natuurlijk ook voor Julie en Lode. Zaterdag beklommen zij vele boulders terwijl ik in alle rust een boekje las bij de rotsen in het zonnetje, zalig!

Zondagmorgen gingen Julie en Lode in de vroege uurjes nog wat klimmen, ik sliep uit en ruimde ons huisje ‘El Corazon’ op zodat we klaar waren om te vertrekken richting de Cape Town Ostrich Range. Op de Ostrich Range aten we een lekker stukje struisvogel waarna we de dieren gingen bezichtigen en voederen. Ook een ritje op één van de vogels werd niet afgeslaan! We sloten ons weekend af met een mooie rit langs de Ou Kaapse Weg en de stranden langs Simon Town.

Verjaardag van ons ma! (week 3)

Onze eerste therapieweek is achter de rug. We hebben nu officieel een therapieschema gekregen en kennisgemaakt met de kindjes die we zullen zien tijdens de therapieën. De naamkaartjes zijn gemaakt… We zijn er nu helemaal klaar voor!

Onze eerste groepsessie viel wat onverwacht… maar met een beetje creativiteit hebben we er toch een leuke sessie van gemaakt! In overleg met onze stagementoren gaven we ook al enkele individuele therapieën en we kregen de kans ons eigen therapielokaaltje uit te testen.

Gelukkige verjaardag ook aan ons ma! Alé, onze gastmama dan. We zijn woensdag  dan maar een lekker drankje gaan drinken en een hapje gaan eten met de familie. Een hele fijne avond!

Touristisch uitje in Cape Town City

Het is alweer zondagavond, het weekend is voorbij gevlogen! Vrijdag namen we de Hop On Hop Off Bus (rode bus) en maakten enkele mooie tussenstoppen. Onze eerste tussenstop was in Kirstenbosch Botanical Garden. Kistenbosch Botanical Garden is één van de nationale tuinen van Zuid-Afrika waar je honderden inheemse planten kan bezichtigen terwijl je door het park wandelt. De tweede stop was in Camps Bay, hier maakten we een strandwandeling en kochten een T-shirt in het Hard Rock Café. We sloten onze dag af met een lekkere cocktail aan onze derde stop in Cape Town (centrum), waarna we de Uber namen naar Hout Bay.

Zaterdag spendeerde we een dag in Cape Town (centrum). We bezochten het National South African Museum, Castle Of Good Hope, de Gardens en de mooie gekleurde huisjes in Bo-Kaap. We aten donuts van Dunkin Donuts en kochten souvenirs op de markt. Het was een warme dag, maar gelukkig wisten we ons te verkoelen met lekkere drankjes op enkele terrasjes. Het rode kleurtje konden we echter niet vermijden…

Alison en ik startten onze zondagochtend met de Hout Bay Harbour Market, een lokale overdekte markt in Hout Bay die elk weekend veel mensen trekt. Op de middag namen we een Uber richting Katima, een gekend sterrenrestaurant zo’n 3 kilometer verderop. ‘Op wandelafstand’ hoor ik je denken, maar de wandelroute ligt langs de Imizamo Yethu township, waar je wel eens een ongewenst bezoek kunt krijgen van overvallers. Op aanraden van ons gastgezin namen we dus een Uber in plaats van de benenwagen.

Alison en ik kijken al uit naar onze volgende stageweek die morgen begint. We hopen dat we onze vaste kinderen krijgen waaraan we therapie zullen geven zodat we samen met onze stagementoren, de ergotherapeuten van dienst, een weekschema kunnen opstellen voor het verdere therapieverloop gedurende onze stage.

Assessmentweek 2 (week 2)

Stageweek twee zit erop! We leerden nieuwe assessments en observatietechnieken kennen en konden deze meermaals toepassen bij enkele kinderen uit grade 1, 2 en 3.

De voorbereiding voor de eerste therapieweek ging van start met het maken van gepersonaliseerde naamkaarten voor de kinderen en onze ‘schrijfemmertjes’. We kregen ons eigen therapielokaaltje dat we in de loop van de week hebben opgeruimd en heringericht. We missen enkel nog wat muurversiering, en dan kunnen we officieel aan de slag! Verder leerden we playdough maken in verschillende kleuren en met verschillende geuren, al dan niet met glittertjes. Een mooie afsluiter van deze fijne stageweek.