Weekendje weg naar Krakau

Hallokes,

Het is even geleden dat we iets gepost hebben, maar daar hebben we een perfect goede reden voor! We zijn namelijk op weekend geweest naar Krakau om hier een beetje de toerist uit te hangen. Bij vertrek was dit ons to-do lijstje: Auschwitz bezoeken, de zout-mijnen bezoeken, de stad verkennen en ne keer iets gaan drinken 🙂 Dit to-do lijstje is helemaal afgewerkt -das ook den eerste keer;)-.

Tijdens de 5-uur-en-half durende treinrit:  samen film kijkenNa onze lange trein rit zijn we nog even een wandeling gaan maken en iets gaan eten. Ondertussen lag Esti ziekskes in haar bed :(

1) een 5-uur-en-half durende treinrit van Wroclaw naar Krakau: samen film kijken. 2)  Na onze lange treinrit zijn we nog even een wandeling gaan maken en iets gaan eten. Ondertussen lag Esti ziekskes in haar bed 🙁

krakov 4 krakov 3

Nadat Esti er wat boven op was: iets gaan drinken.. CHECK! Op het terrasje raakten we aan de babbel met enkele andere toeristen , Britten. Het was een grappig gesprek. Het waren echte varkens, maar als je door de straten van Krakau loopt, merk je dat hier heel veel Britse, Schotse,.. toeristen naartoe komen.

IMG_0316 krakov 9 krakov 6 krakov 7

Auschwitz bezoeken: Check! Bij aankomst in Krakau boekten we een tour naar Auschwitz. We werden ’s morgens opgepikt door een bus en kwamen zo in Auschwitz aan. Hier wachtte een gids ons groepje op. De gids verdient echt een pluim. We vonden het zeer interessant. Ze bracht het verhaal op een heel goede manier, met respect voor heel de omgeving en gebruik van verhalen gebonden aan een naam. Bovenstaande foto’s zijn genomen in Auschwitz I. Hier was het museum gevestigd.

krakov 12 krakov 10 IMG_0411krokov 11

Hierna reden we door naar Birkenau = Auschwitz II. De foto’s van Birkenau vind je hierboven. Als mensen denken aan Auschwitz, dan denken ze aan het enorme treinspoor waar de treinen binnen gereden kwamen, aan de typische houten barakken, .. dit is echter in Birkenau, dus Auschwitz II. We kregen een krop in onze keel door het bekijken van de oppervlakte van dit kamp. Ruïnes van barakken zo ver het oog rijken kon.. en dan beseffen dat in 1 barak ongeveer 400 mensen lagen..

krakov 14 krakov 15 krakov 16

Bij onze terugkomst hebben we ons meteen terug klaar gemaakt om de stad te verkennen. We waren voorbereid, hadden een plannetje en jaja dit volgen is goed gelukt! :p Op onze weg lagen enkele prachtige historische gebouwen, waaronder veeeeel kerken (soms drie vlak naast elkaar) Van links naar rechts: De opera van Krakau, een miniatuur versie van de opera in Parijs, De Maria-kerk gelegen op de oude markt. De oude markt in Krakau is overigens de grootste in Europa (stond in ons boekje :p). + lekker gegeten!

krakov 20 krakov 19 krakov 18 krakov 17

Die avond (zondag) wouden we nog iets gaan drinken in de stad. We belanden in een klein koffiecafeetje. Op een klein podium stond een meisje te zingen. Allemaal zéér gezellig. We kwamen uiteindelijk aan de praat met enkele Poolse studenten die zeiden dat ze naar een karaokebar gingen. We zijn hen gevolgd en hebben ne keer goed gelachen! Iedereen daarbinnen leek te kunnen zingen en wij maar schrik hebben dat wij ook moesten gaan :p We konden alleen niet lang blijven want de volgende dag stond er weer een tour op het programma..

krakov 24 krakov 22 krakov 21 IMG_0529

Tour naar de zoutmijnen: Check! We daalden 150 meter af onder de grond om de mijnen te bezoeken, ja met de trap (790 trappen, gelukkig naar beneden). De gids vertelde ons dat alles wat ons omringde ooit zee was en dat zo het zout is achtergebleven, waaruit men uiteindelijk tunnels is beginnen graven. De muren waren van zout, alle standbeelden (en dit waren er veel) waren van zout, alsook de lusters enzoverder. Van links naar rechts: 1) Freya en Esti in een van de tunnels, ondersteund door houten balken (sommige meer dan 300 jaar oud). 2) Onderaanzicht van een luster 3) Ticketje en herkenningsticker 4) Kathedraal onder de grond. Nogmaals, alles is van zout (de muren, de tegels, .. alles is gewoon uitgehakt). Dit vonden wij het meest imposante. Als we eerlijk zijn was het een beetje een tegenvaller. Het was ons allemaal wat te toeristisch en soms hadden we het gevoel dat we in de efteling waren, alleen een karretje ontbrak. Gelukkig konden we terug naar boven met een lift, het spannendste van heel de dag.

Hierna volgde weer een 5-uur-en-half durende treinrit, waarop Astrid pas echt begon te beseffen hoe ziek ze was (ja volgend slachtoffer). Uiteindelijk zijn we vandaag naar de dokter gegaan en jaja antibiotica. Poolse lucht is ongezond 🙁