DAG 7: Laatste dag

Vandaag was onze laatste volledige dag in het wondermooie Dublin!

Om ten volle te genieten van dit fantastische land hebben we ons vandaag opgesplitst.
Lore heeft genoten van de groene natuur in de wijde omgeving en Inne en andere Lore hebben de stad nog grondiger verkend.

Irish scenery and countryside met Lore D.W.:
Ik besloot om Dublin even te verlaten om wat meer van Ierland te ontdekken. Dit deed ik door een hele dag er op uit te trekken met een bustour. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat heeft deze bus mij langsheen prachtige locaties gebracht. De eerste stop was Kilkenny: een oude stad met een groot kasteel, verschillende kerken, mooie tuinen, enzovoort. Hierna reden we door naar de Wicklow Mountains. Van op diverse uitkijkpunten had ik een prachtig uitzicht op de bergen en adembenemende natuur in dit deeltje van Ierland. De laatste stop was in Glendalough Monastic Site. Hier kreeg ik een korte rondleiding door de ruïnes, waarna ik aan een stevige wandeling begon naar een groot meer waar wederom een heel mooi uitzicht was op de Wicklow Mountains. Hier enkele foto’s:

20150207_144259

20150207_151816

20150207_160747

Literaire tocht doorheen het centrum van Dublin met Inne en Lore P.:
Na een lekker Iers ontbijtje begonnen we aan onze literaire tocht. Na een frisse ochtendwandeling naar Trinity College bezochten we de universiteit deze keer wat uitgebreider. We sloten stiekem aan bij een toeristische rondleiding waarbij we wat meer geschiedenis kregen over Trinity. We besloten dat ons Dublin bezoek niet volledig zou zijn zonder de ‘Book of Kells’ te hebben bezichtigd. Dit (religieus) manuscript dateert van rond 800 na Chr. en wordt beschouwd als een van de mooiste manuscripten ter wereld. Er werd uitleg gegeven over boekbinden, de verschillende soorten materialen die gebruikt werden bij het maken van dit manuscript, maar ook over symbolen en hun betekenissen. Na de ‘Book of Kells’ liepen we door naar de bibliotheek van Trinity. Deze prachtige bibliotheek in ware Harry Potter-stijl was een streling voor het oog. Na dit bezoek waren we helemaal in ‘boek-modus’. We besloten dus onze literaire tocht verder te zetten. Dublin telt een aantal grote boekhandels zoals Eason’s, maar ook veel goedkopere tweedehandse zaken. Een bezoek om te herinneren was dat aan Cathach, een antiquarian bookshop. Deze boekhandel telt oneindig veel originele titels en vele gehandtekende exemplaren. Dit is natuurlijk geen goedkope zaak. In Temple Bar ontdekte we echter dat er op zaterdag een wekelijkse bookmarket wordt gehouden waar je tweedehandsboeken voor een zeer schappelijke prijs kan aankopen. Een ander leuk en goedkoop winkeltje is de Secret book & record store. Deze was, zoals de ‘secret’ al aangeeft, een moeilijk te vinden winkeltje waar je eerst een smal gangetje voor moet doorlopen vooraleer de winkel te vinden. Het was met al deze winkeltjes natuurlijk moeilijk om ons in te houden en geen boeken mee te nemen naar huis.

Na deze leuke dag, waarbij er voor elk wat wils was, kwam de minder leuke taak om alles terug te beginnen inpakken en onze koffer al klaar te maken voor de naderende reis naar huis. Gelukkig restte ons hierna nog een lekker maal en een laatste bezoek aan de pub.

Hier is nog een foto van de mooie bibliotheek: