Weer een kilometer

Hallo daar,

Zoals jullie al in de vorige blog konden lezen, begonnen we aan een 10-daagse trek richting Annapurna Base Camp. Na 7 uur op de bus te vertoeven, rustten we een dagje uit in Pokhara.

Met volle moed begonnen we aan onze trek. We werden al snel overdonderd door de hoeveelheid trappen die eindeloos de hoogte in gingen. Het landschap varieerde sterk: van een rostachtig landschap tot een sprookjesachtig bos dat vervolgens overging in besneeuwde gebieden.

Ondanks dat het uitzicht steeds de moeite waard was, kampte iedereen met zijn eigen probleempjes doorheen de tocht. Blaren, spier- en kniepijn ontbraken niet. Zo moest Margot na dag twee haar stapschoenen omruilen voor de slippers van de gids aangezien haar schoenen te veel pijn deden. Daarnaast zijn we blij dat we geen Franse wc’s meer zullen tegenkomen de volgende dagen.

Tijdens onze trek konden we ons goed vermaken. Sheridan maakte af en toe van de gelegenheid gebruik om leuke voice-overs te maken van Nepalese gesprekken. Daarnaast haalde we onze zangkunsten boven en hielden we riff-off’s.

Iedere dag wandelden we ongeveer zo een 22 km. In de avond konden we uitrusten in gasthuizen. Een warme douche behoorde hier niet tot het basispakket en werd als extra tarief aangerekend.

Tijdens onze wandeling zagen we heel wat dieren: paarden, ezels, koeien en apen. In één van de gastgezinnen, kregen we “bezoek” van vleermuizen. Deze vlogen heel erg laag over het dakterras. Dit zorgde voor de nodige schrik en ambiance.

Aan het einde van onze trek konden we even tot rust komen in warmwaterbronnen. Eindelijk wat comfort en een warme douche in de natuur. Dat was een bijzondere ervaring.

Spijtig genoeg hebben we de trek niet tot de top kunnen afmaken. Dit omdat er al weken spraken was van lawinegevaar en andere slechte weersomstandigheden. Daarnaast vernamen we ook dat in het zuiden van Nepal een hevige storm woedde. Dit was wel even schrikken aangezien de storm voor doden en gewonden zorgde.

Na onze trek met 169 km op onze teller namen we nog één dagje rust in Pokhara. Op deze dag hadden we normaal wat tijd uitgerekend om te gaan paragliden. Ook hier waren de natuurgoden ons niet gunstig waardoor we onze plannen wijzigde. We maakten een boottochtje op het Phewa-meer en bezochten een tempel.

Het was zeer fijn om Nepal eens vanuit een ander perspectief te aanschouwen dan de voorbije twee maanden. We keerden na onze trek terug naar Kathmandu waar we alles kunnen voorbereiden voor ons vertrek richting België. Onze valiezen raken alvast dicht!

PS: Tot over drie dagen. Time flies when you’re having fun!