Kulturelle erfahrung

Het eerst weekend (3-4 feb)

Ik kwam toe in het weekend samen met mijn ouders. We ontdekten het stadje Olten, waar ik de komende  drie maanden zal verblijven. We zochten eerst naar praktische zaken zoals bank, bakkerij, een fiets,…

‘s Avonds aten we in een lokaal restaurant in het oud stadsgedeelte.

Het tweede weekend zag ik mijn ouders en broer nog eens. Ze deden een tussenstop bij mij, erna reden ze verder naar een skigebied in Zwitserland.

In het volgende weekend kreeg ik weer bezoek!

Mijn vriendin Elise – die ook op Erasmus zit in Haarlem (NL) – kwam op bezoek om de Zwitserse cultuur op te snuiven. We vertrokken met goeie moed naar het station om een Zürich te bezoeken. De moed zakte al snel in onze schoenen toen we de prijzen zagen van het treinticket (65 CHF per persoon). De planning werd al snel aangepast. Ik gidste trots het stadje Olten aan Elise. Het leek ons toch een zonde om  Zurich niet te bezoeken, dus zochten we voor een goedkoper alternatief. Deze vonden we met de “halbtax”. De volgende dag in Zurich was het zonder ons weten “fassdag” carnaval… Na een gezellig restaurantje, belandden we in de stoet. Met een dagticket van de tram zagen we alle uiterste hoeken van Zurich, ondertussen genoten we van het zicht en vooral van de warmte. Je ziet hier aan alles dat je in een rijke stad/samenleving bent, auto’s waarvan je ze enkel op ‘top gear’ zag, vrouwen die paraderen in hun peperdure outfit, enz…

Ook tijdens de week hadden we wat tijd voor cultuur. Mijn baas nodigde ons uit voor een etentje, het restaurant bleef een verrassing. Het lag bovenop een heuvel met een mooi zicht. Een typische Zwitsers kaart, hij was zelfs geschreven in het dialect! Gelukkig hadden we onze persoonlijke vertaler mee J

Laatste weekend met Elise

Op aanraden van collega’s van mijn stageplaats gingen we naar het skigebied ‘Engelberg’. Het was al lang geleden dat ik heb geskied. We hebben er enorm van genoten. Mooi gebied, prachtig weer, kortom een geslaagd weekend.

Mijn eerste weekend alleen

Met mijn rugzak gevuld met eten en drinken vertrok ik met de fiets richting Aarau. Het was een tocht van 40 km doorheen de heuvels. Na het bezoeken van een platenwinkel, die niet zo een succes bleek te zijn, kwam ik op een maandelijkse rommelmarkt. Er was een leuke sfeer en hier vond ik wel leuke platen. De verkopers waren erg vriendelijk en heb met hen wat gebabbeld.

De terugweg was een groter avontuur, het begon namelijk te sneeuwen. Op aanraden van wielertoeristen nam ik de snelste weg naar huis, dus niet meer door de heuvels.

Nieuw weekend =  terug tijd voor cultuur

Mijn bestemming voor vandaag: Bern. Velen denken dat Bern de hoofdstad is van Zwitserland, dat blijkt niet zo te zijn. Officieel heeft Zwitserland geen hoofdstad, al zien de Zwitsers het zelf ook als hoofdstad. Het wordt zelfs in de scholen aangeleerd. Bern is de stad waar de regering zit, Zurich is de stad van het geld. Na een toch te maken door stad en de bekendste plaatsen te bezoeken zoals de Zytglogge, het Bundeshaus en de Berner Münster zakte ik af naar een bekende platenwinkel. Deze is de grootste dat ik al gezien heb, naar verluid meer dan half miljoen platen. Ik heb hier dan ook drie uur doorgebracht. Het beste van de trip was het fenomenale zicht van de authentieke stad met de Alpen op de achtergrond.

Nog eens met fiets op stap

Deze keer ging ik richting Zofingen. Het was een klein stadje met een gezellige sfeer. Ik dronk en at iets op mijn gemak en genoot van de vrijheid.

Even een break

Het volgende weekend besloot ik om nog eens huiswaarts te keren voor Pasen. Tijdens de treinrit keek ik naar het uitzicht en besefte dat ik dit ga missen. Gelukkig maar voor even.

Terug in Zwitserland

Na Pasen ‘gevierd’ te hebben thuis ben ik weer terug in Olten. De week werken vloog voorbij, het weekend was er dus al snel. De vrijdagavond na het werk wou ik met de mijn 35 jaar oud fietsje gekregen van werk Sälischössli beklimmen. Sälischössli is een kasteeltje op een redelijke hoogte van. waar je iets kunt eten en drinken maar vooral waar je kunt genieten van een fenomenaal zicht. De beklimming ervan had ik wel wat onderschat, al had een koersfiets een groot verschil geweest. Dat vonden ook de twee mountainbikers die ik tegenkwam ze vonden het grappig dat ik dit deed met die fiets. Uiteindelijk volledig kapot van de inspanning kan ik genieten van een fantastisch uitzicht met een verdiend pintje. Eén van mijn hoogtepunten van de 3 maanden letterlijk en figuurlijk.

De volgende weken heb ik de weekends moeten spendeerden aan de bachelorproef…

Laatste weekend laatste keer genieten

Na twee gezellige avondjes op café en restaurant met collega’s van het werk heb ik perfect mijn periode hier in Olten kunnen afsluiten.
Een laatste trip maakte ik naar het ietwat verder gelegen Lausanne. De treinrit op zich was al de moeite waard, tussen de bergen en pittoreske dorpjes heen en met als kers op de taart uit een lange donkere tunnel komen met een zicht op het meer van Genève, de wijnstroken en de alpen… wauw momentje

In de stad zelf heb ik wat de culturele dingen bezocht zoals Kathedrale Notre-Dame, Château Saint-Maire, enz… het olympisch museum jammer genoeg niet, ik was te laat…
Tussendoor had ik ook een marktje meegepikt en een paar platenwinkels bezocht. Om te eindigen aan het meer van Genève, wat genieten van de lente die volop aan de gang is.