DAG 8: Weer thuis

Zondag hebben we het prachtige Dublin weer ingeruild voor Vlaanderen. We zijn goed aangekomen en staan weer paraat voor het nieuwe semester.

We zijn met een lichte vertraging vertrokken naar België. Het werd een iets onrustigere vlucht dan op de heenweg, met meer turbulentie. Het vliegtuig haalde echter zijn verloren tijd weer snel in. Hoewel we dus op de voorziene tijd zijn geland, maande de piloot alle reizigers aan om te blijven zitten. Niet lang daarna kwamen er enkele ambulanciers binnen. Er was blijkbaar iemand ziek geworden op de vlucht en die moest dus eerst veilig van het vliegtuig worden geholpen. Gelukkig leek het niet al te ernstig. Hierna was het onze beurt om van het vliegtuig te stappen en na een fantastische week weer naar huis te vertrekken zodat we weer klaarstaan voor de studies.

DAG 7: Laatste dag

Vandaag was onze laatste volledige dag in het wondermooie Dublin!

Om ten volle te genieten van dit fantastische land hebben we ons vandaag opgesplitst.
Lore heeft genoten van de groene natuur in de wijde omgeving en Inne en andere Lore hebben de stad nog grondiger verkend.

Irish scenery and countryside met Lore D.W.:
Ik besloot om Dublin even te verlaten om wat meer van Ierland te ontdekken. Dit deed ik door een hele dag er op uit te trekken met een bustour. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat heeft deze bus mij langsheen prachtige locaties gebracht. De eerste stop was Kilkenny: een oude stad met een groot kasteel, verschillende kerken, mooie tuinen, enzovoort. Hierna reden we door naar de Wicklow Mountains. Van op diverse uitkijkpunten had ik een prachtig uitzicht op de bergen en adembenemende natuur in dit deeltje van Ierland. De laatste stop was in Glendalough Monastic Site. Hier kreeg ik een korte rondleiding door de ruïnes, waarna ik aan een stevige wandeling begon naar een groot meer waar wederom een heel mooi uitzicht was op de Wicklow Mountains. Hier enkele foto’s:

20150207_144259

20150207_151816

20150207_160747

Literaire tocht doorheen het centrum van Dublin met Inne en Lore P.:
Na een lekker Iers ontbijtje begonnen we aan onze literaire tocht. Na een frisse ochtendwandeling naar Trinity College bezochten we de universiteit deze keer wat uitgebreider. We sloten stiekem aan bij een toeristische rondleiding waarbij we wat meer geschiedenis kregen over Trinity. We besloten dat ons Dublin bezoek niet volledig zou zijn zonder de ‘Book of Kells’ te hebben bezichtigd. Dit (religieus) manuscript dateert van rond 800 na Chr. en wordt beschouwd als een van de mooiste manuscripten ter wereld. Er werd uitleg gegeven over boekbinden, de verschillende soorten materialen die gebruikt werden bij het maken van dit manuscript, maar ook over symbolen en hun betekenissen. Na de ‘Book of Kells’ liepen we door naar de bibliotheek van Trinity. Deze prachtige bibliotheek in ware Harry Potter-stijl was een streling voor het oog. Na dit bezoek waren we helemaal in ‘boek-modus’. We besloten dus onze literaire tocht verder te zetten. Dublin telt een aantal grote boekhandels zoals Eason’s, maar ook veel goedkopere tweedehandse zaken. Een bezoek om te herinneren was dat aan Cathach, een antiquarian bookshop. Deze boekhandel telt oneindig veel originele titels en vele gehandtekende exemplaren. Dit is natuurlijk geen goedkope zaak. In Temple Bar ontdekte we echter dat er op zaterdag een wekelijkse bookmarket wordt gehouden waar je tweedehandsboeken voor een zeer schappelijke prijs kan aankopen. Een ander leuk en goedkoop winkeltje is de Secret book & record store. Deze was, zoals de ‘secret’ al aangeeft, een moeilijk te vinden winkeltje waar je eerst een smal gangetje voor moet doorlopen vooraleer de winkel te vinden. Het was met al deze winkeltjes natuurlijk moeilijk om ons in te houden en geen boeken mee te nemen naar huis.

Na deze leuke dag, waarbij er voor elk wat wils was, kwam de minder leuke taak om alles terug te beginnen inpakken en onze koffer al klaar te maken voor de naderende reis naar huis. Gelukkig restte ons hierna nog een lekker maal en een laatste bezoek aan de pub.

Hier is nog een foto van de mooie bibliotheek:
1977277_10153034528861368_8101283575021654904_n

DAG 6: Laatste bezoek

Vandaag hadden we ons laatste bezoek. We hadden een afspraak met Anine Willemse, de Professional Operations Manager van The Association of Occupational Therapists of Ireland (AOTI).

Het was een boeiend gesprek waarbij er veel informatie werd uitgewisseld. Zelf kregen we ook de kans om onze eigen ervaringen met het Belgische systeem te delen. Hoewel de uitleg in vergelijking met vorige bezoeken redelijk theoretisch gericht was, hielp dit wel om onze vorige ervaringen beter te kaderen, bv. hoe ergotherapie verweven is in het gezondheidsysteem. Zoals we eerder deze week al opmerkten tijdens onze bezoeken is ergotherapie hier beter bekend bij het brede publiek dan bij ons. Anine gaf aan dat dit deels te maken heeft met het feit dat ergotherapie hier al langer bestaat en meer geïntegreerd is in de maatschappij, maar ook deels komt door de Ierse waarden waarbij iedereen (jong, oud, gezond, mensen met een beperking,…) wordt opgenomen in de gemeenschap. Verder wordt hier in Ierland ergotherapie als het ware ‘opgedrongen’. Ze bedoelde hiermee dat ergo steeds wordt aangeboden waardoor mensen ook altijd op de hoogte zijn van het bestaan ervan. Daarnaast toonde ze ons een heleboel flyers met uitleg die ze aan cliënten geven. Tenslotte hechten ze ook veel belang aan het promoten van ergotherapie en de bescherming van het beroep. Anine vertelde ons dat ze vanaf maart dit jaar ook permanent iemand in dienst gaan nemen om het beroep te promoten en ergo nog meer bekendheid te geven.

In de resterende tijd hebben we een ander deel van de stad bezocht dat iets meer buiten het centrum ligt. We bezochten Christ Church Cathedral en St. Patrick’s Cathedral. Dit waren twee heel imposante gebouwen.

Hier nog enkele foto’s:

10247487_10153031895446368_7457333281837685_n  10425445_10153031895466368_1076244309844097716_n

10987620_10153031895456368_8495902600501972101_n
AOTI

10394021_10153031895741368_4122133216167300503_n
St. Patrick’s Cathedral (1192)

10922419_10153031895691368_1183649656893285752_n
Christ Church Cathedral (1038)

DAG 5: We worden echte Ieren…

Vandaag hebben we ons nog meer verdiept in de Ierse cultuur. We zijn even door Trinity College gelopen waar we ons als studenten thuis voelden. We hebben ook nog enkele andere bezienswaardigheden bezocht zoals The Custom House, herdenkingsbeelden aan de Ierse hongersnood, The Post Office, The Temple Bar en uiteraard nog een pub namelijk The long stone pub waar we ons konden warmen aan de warme adem van een Viking (open haard).

We merken ook dat we meer en meer op echte Ieren beginnen te lijken:
– We kunnen ons oriënteren in de stad zonder kaart!
– We zeggen altijd ‘Sorry’, ook als het niet moet.
– Bij het oversteken houden we minder rekening met de onlogische verkeerslichten die niet afgestemd zijn op voetgangers.
– We kijken naar de juiste kant bij het oversteken: ‘Look right’.
– We dronken Guinness.
– We ontbijten als echte Ieren met een full Irish breakfast: bacon, bacon, bacon…
– Onze natuurlijke vriendelijkheid heeft hier een boost gekregen: we helpen mensen de weg vinden, de juiste bus wijzen, helpen in de winkel en vele anderen.
– We zingen mee altijd en overal: er is steeds live music. Zelfs bij het ontbijt in de vroege uurtjes zingen we mee.

Nog enkele foto’s:

10635938_10153029686091368_174920671428438075_n 988937_10153029686081368_879821236589796928_n
Trinity College.

1509689_10153029686086368_178593988219141245_n
Herdenkingsbeelden.

10959428_10153029686321368_6769000750070620885_n
The Temple Bar.

10947271_10153029686261368_2043685456665317492_n
De Viking in The Long Stone Pub.

10471110_10153029686371368_8910514732115003217_n
Ons herkenningspunt, The Spire

DAG 4: Friendly Frank

Vandaag hebben we een revalidatieziekenhuis bezocht. Dit was gelegen buiten het centrum van Dublin. Daarom namen we een bus die ons langs de mooie Ierse kustlijn voerde. Het was een prachtig zonovergoten uitzicht.

Eenmaal aangekomen werden we hartelijk ontvangen door de senior occupational therapist Frank. Hij gaf ons een uitgebreide introductie over de werking van het ziekenhuis en zijn rol als ergotherapeut hierin.
Nadien kregen we een rondleiding doorheen het gebouw waarbij hij speciale aandacht gaf aan de therapieruimten(keuken, badkamer, …). Hij demonstreerde ook enkele hulpmiddelen, we kregen er zelfs één om mee te nemen naar België. Dit omdat hij zelf heel enthousiast was over het gebruik en de resultaten die het hulpmiddel met zich meebrengt.
Frank liet ook voldoende ruimte om bijkomende vragen te stellen.
Na dit uitgebreid bezoek stelde hij voor dat wij iets aten in de kantine van het ziekenhuis. We kregen hier de ‘special’ van de dag: bacon, cabbage, carrots, mashed potatoes overgoten met een heerlijke gravy.

We kunnen concluderen dat dit bezoek de moeite waard was. We hebben bijgeleerd over de Ierse revalidatiemogelijkheden met oog op hun waarden en tradities, verschillende hulpmiddelen, Ierse gezondheidzorgsysteem en nog vele andere zaken.

Hieronder enkele foto’s van het ziekenhuis:

DSCN6434        RSCN6426
Het mooie uitzicht.

RSCN6452
Aangekomen bij het ziekenhuis.

16770_10153028056981368_4965326544722034933_n         18250_10153028057006368_8349328840868837675_n
De therapieruimten.

DAG 3: Toerist!

Vandaag hadden we geen bezoeken gepland, we hebben de toerist uitgehangen. We hebben de stad verder verkend. We hebben enkele bekende trekpleisters bezocht zoals The Spire, Dublin Castle, Samuel Beckett Bridge, O’ Connell Street en originele Ierse pubs met zowel jong als oud publiek die genieten van live music.
Uiteraard hebben we ook een tussenstopje gemaakt bij Penny’s (= Primark).

We hebben ook ons bezoek van woensdag voorbereid, namelijk The Incorporated Orthopaedic Hospital of Ireland.

DAG 2: Druk, druk, druk…

Vandaag was het een zeer drukke dag, we zijn vroeg opgestaan om te vertrekken naar ons eerste bezoek, nl Childvision, een school voor kinderen met een visuele beperking.
Tijdens onze verplaatsing zijn ons enkele zaken opgevallen:
– Iers is onverstaanbaar en onleesbaar.
– Verschillende straten hebben dezelfde naam.
– Ommuringen zijn hier populair.
– Van huisnummers en wegwijzers hebben ze hier nog nooit gehoord
Deze zaken helpen niet wanneer je ergens moet geraken.

Childvision was zeer onvindbaar maar wel reusachtig (21 are!). Hoewel Gill (ergo waarmee we hadden afgesproken) ziek was werden we gastvrij onthaald door Kim. Ze gaf ons eerst een globaal beeld van de werking van Childvision, dit aangevuld met voorbeelden uit de praktijk.
Hierna gaf ze ons een rondleiding en kregen we de kans om vragen te stellen.

Na Childvision zijn we rechtsreeks naar St James Hospital gegaan. Hier is de gezondheidszorgafdeling (ook de ergo-afdeling) van Trinity College.

Hier hadden we een afspraak met Mary Tinnelly, hoofd van de ergo-afdeling. Eerst hebben we een gesprek met haar waar de verschillende vragen konden stellen over Trinity College, ergotherapie als opleiding in Ierland, het gezondheidszorgsysteem en andere.
Hierna kregen we een rondleiding doorheen de campus.
We mochten ook een les volgen samen met de eerstejaarsstudenten ergotherapie. We volgden het vak ‘Classification and Activity analysis’, dit is een beetje vergelijkbaar met Klinische Redeneren en Methodische vaardigheden. De docente heeft kort het ICF-model aangehaald en termen toegelicht. Ze heeft ook nog een activiteit geanalyseerd.
Er was een zeer losse sfeer tijdens de les. Wat opviel was dat de studenten geen notities namen, hoewel ze aandachtig de les volgden.
Er was tevens een goede groepssfeer, tijdens de pauze speelden ze spelletjes en de helft van de klas gaat samen op vakantie naar Amsterdam.

Het was een goedgevuld programma vandaag maar het was leerrijk.

Hieronder weer enkele foto’s:

10615456_10153023431706368_7287138688991883968_n
Aangekomen bij Childvision.

1558376_10153023431691368_2377591490070193714_n
Het ergotherapielokaal.

10463937_10153023431711368_8570438969026488738_n
Donkere ruimte voor activiteiten met lichtgevende prikkels.

10933908_10153023432001368_3170353551010441979_n
Therapiemateriaal.

10505541_10153023432206368_4696349167583694398_n
Zachte speelruimte met ballenbad.

10947292_10153023432141368_1300467823904831845_n
Eén van de klaslokalen.

10380270_10153023432051368_3930955129079530267_n
Aangepaste rolstoelen die eigendom van de school zijn.

10731004_10153023432471368_8994125184127719511_n
Er zijn verschillende paarden aanwezig die ook door de ergotherapeut gebruikt worden tijdens een therapie.

10675538_10153023432541368_7142131833695101547_n
Er is een kinderboerderij met konijnen, kippen, vogels, lammetjes, hondjes, … .

10959395_10153023432676368_3762229891350483733_n
Dit is een creatieve therapieruimte (leslokaal) in Trinity College.

10527686_10153023432751368_2388941242363896154_n
In dit lokaal hebben we les gevolgd.

10632750_10153023432896368_5751519373523976498_n
Ze gebruiken hier geen tafels, enkel andere stoelen.

10429249_10153023433031368_5772076149805007302_n
Ook deze volgde les.

DAG 1: Goed aangekomen!

Deze voormiddag vertrokken we alle drie richting de luchthaven van Zaventem. Na vele controles en lang wachten mochten we eindelijk op het vliegtuig. De vlucht duurde ongeveer 1 uur en 20 minuten. Het duurde dus niet zo lang voor we in Ierland waren. Aan de luchthaven namen we een bus die voor de deur van ons hotel stopte. Heel handig! Na dat we eventjes hadden uitgerust op de hotelkamer zijn we Dublin voor de eerste keer gaan verkennen. We kwamen al snel in een drukke buurt vol pub’s waar de muziek luid tot buiten te horen was. Onze keuze voor het avondeten ging uit naar een klein restaurantje waar ze fish and chips serveren. Hierna keerden we terug naar het hotel om onze bezoeken van maandag voor te bereiden. Hieronder enkele foto’s van onze eerste dag:

10929980_10153021461856368_888716756132493071_n
Ons vliegtuig!

10968542_10153021461871368_455058097293411387_n
Safety first.

10502173_10153021461861368_3993490719195819518_n
Onderweg…

10527321_10153021462131368_4318962088210244081_n
Mooi uitzicht.

Inne heeft aangepaste lectuur mee.

Aangekomen in het verrassend zonnige Ierland.

1800343_10153021462366368_2632496304939936390_n
Pub’s in overvloed.

10958929_10153021462446368_4487041576778238818_n

Bijna naar Dublin

Morgen is het zover! Dan vertrekken we naar Dublin. Momenteel zijn we nog druk bezig met onze valiezen in te pakken. We kijken er alleszins echt naar uit. We houden jullie op de hoogte van onze reis via deze blog.