We’re coming home!!

De laatste dagen zijn voorbij gevlogen. We kwamen terug van Krakau en gaven nog twee dagen therapie aan de kindjes (ADL-training, maaltijdbegeleiding, fijn- en grofmotorische oefeningen, gangeducatie,…). We gaven nog een laatste keer het beste van onszelf en gaven de kindjes alle aandacht die ze verdienen.

kk-aan-het-lopen-met-hulp

De laatste stageverslagen en het papierwerk werd in orde gebracht en de valiezen werden ingepakt. Zo konden we op vrijdagochtend met een relaxed gevoel de kindjes een laatste keer maaltijdbegeleiding geven en afscheid nemen van zowel de kindjes als het personeel.

vertrek-taxi-jaszkotle

Met een laatste glimp van de instelling, namen we afscheid van Jaszkotle. Onze taxi stond ons op te wachten om 09u. Een korte rit tot de luchthaven en het sprookje was bijna voorbij. Geen kabouters meer spotten, maar wel een grote luchthaven. Om 11u30 stegen we op en reeds anderhalf uur later kwamen we aan in Eindhoven.

luchthaven-wroclaw

“Ge gaat hard of ge gaat niet!”

Na een week hard werken in Jaszkotle, was het tijd om opnieuw een vleugje cultuur op te snuiven van Polen. We namen vrijdagavond de Polskibus vanuit Wroclaw richting Krakau. Na een rit van bijna 300km (4u), kwamen we aan in Krakau. Hier hadden we een appartementje gehuurd voor 4 nachten. Na een hele dag werken en een lange busrit maakten we nog een kleine wandeling doorheen de stad.

lore-appartement jonas-appartement

Op zaterdagochtend namen we om 8u (ja, 8u op een zaterdag is vroeg!) de Anitabus (je weet wel, een bestelwagen in busvorm) richting Wieliczka. Dit dorpje ligt net buiten Krakau en staat op de Unesco werelderfgoedlijst. Hier bezochten we de zoutmijnen van Wieliczka. We daalden met de trap 64m naar beneden om de eerste ‘kamer’ te zien. De buitentemperatuur bedroeg op dat moment -1°C. In de zoutmijnen zelf bedraagt de temperatuur gemiddeld 14°C, een heel verschil dus. Doorheen de zoutmijn volgden we onze gids gedurende 2u. Zeer indrukwekkend, vooral toen de gids vertelde dat we maar 1% van heel de zoutmijn gingen zien. Na het afdalen door verschillende gangen en kamers, bereikten we een diepte van 135m. Daar aangekomen, gingen we met de lift terug naar boven en zagen we na enkele uren weer daglicht.

lore-en-jonas-wieliz-ingang lore-bord-wielizckaunesco-wieliscwielicka-ondergrondsgrote-kapel-wielizdscn2965

Op zaterdagavond trokken we de historische binnenstad in van Krakau. Een hapje eten, een wandeling over de kerstmarkt en onze kaars was uit na een lange, koude en zware maar wel heel toffe dag.

Zondagochtend wat langer slapen en van ons uitgebreid ontbijt genieten was aan de orde. Om 10u00 begon onze eerste rondleiding doorheen de Joodse wijk van Krakau. Na een toer van 2u30 namen we een korte pauze om alweer een rondleiding te volgen, nu in de historische binnenstad van Krakau. Deze toer bracht ons tot de mooiste plekjes van de binnenstad. Deze twee begeleide tours volgden we opnieuw met ‘free walking tour’ (remember de tour in Wroclaw). ’s Avonds nog snel iets gaan eten en vroeg naar bed.

joodse-synagoge-fwt

krakau-jonas-grill-sateeten-kerstmarkt-krakau lore-kerstmarkt-eten toren-met-paarden-krakau

Enkele uren later ging de wekker af. Om 6u wakker worden: “Ge gaat hard of ge gaat ni!” De deur opentrekken en ja hoor, daar was de eerste sneeuw die we te zien kregen in Polen. Na een busrit van 1u30 kwamen we aan in Auschwitz I. Hier boekten we een rondleiding met een gids van 6u. Koud (-2°C), sneeuw en veel wind. Het was koud, maar niet enkel door de lage temperatuur. Voor de 3 uur durende rondleiding waren geen woorden voor. De weersomstandigheden op deze dag maakten de realiteit nog afschuwelijker. De afgenomen bezittingen (valiezen, brillen, kookpotten,…), de gebouwen, de verschrikkelijke levensomstandigheden, slaapkamers, gaskamers,… alles kregen we te zien. Na een korte middagpauze vertrokken we met een shuttle bus richting Birkenau (= Auschwitz II). Hier werd onze rondleiding verdergezet. De gebouwen, slaapzalen, gaskamers… ook hier was de verbazing onbeschrijfelijk. We waren allebei zwaar onder de indruk.

dscn3029 birkenau-spoor-jonaslore-fbdscn3009dscn3053dscn3005gaskamer

Na het bezoek aan Auschwitz namen we terug de bus richting Krakau. Na een koude dag, was een warme bus zeer welkom. We zaten net op de bus, toen er een vriendelijke Brit naast Lore kwam zitten. Na een busrit van 1u30 weet Lore nu alles over de Brexit, gezondheidszorg, politiek,… van Groot-Brittannië. Lore werd helemaal uit haar comfortzone getrokken door het lange gesprek met de Brit, en dat nog op eigen initiatief ook!

Nadien gingen we nog even uitrusten in ons appartementje. De keuze was (alweer) snel gemaakt over het avondeten. Rararara wat gaan we eten vanavond? Juist ja, een lekker pasta’ke. En wij op zoek naar een goed Italiaans restaurantje. Onze laatste avond in Krakau sloten we  rustig af in een gezellige Pub (alles aan €1!).

italiaanse-kaart

dscn2985 krakau-hoofdstraat

Op dinsdag wat langer slapen en gaan genieten van ons ontbijt. Nog wat wandelen  in Krakau, het shoppingcenter eens verkennen en terug de Polskibus op richting Wroclaw. Hier namen we meteen de Anitabus richting Jaszkotle. Een geslaagd weekend Krakau, maar tegelijk begint het besef stilaan te komen dat onze internationale ervaring er bijna opzit. Nu hebben we nog 1 doel: de laatste 2 dagen het beste van onszelf geven in Jaszkotle!

Ergotherapii in Polskii!

Ja ergotherapie, hoe ziet dat er hier uit…

We kregen bij aankomst de magische sleutel van de enige echte ergokast en mochten ons volledig uitleven. Papier, verf, scharen, puzzels, potloden, stiften, ballonnen,…

Hoe kunnen we dat inzetten bij onze kindjes?

ergo-kast

Al de kindjes in de instelling hebben in meerdere of mindere mate een beperking. Zo zijn er kindjes met het Foetaal Alcohol Syndroom, Cerebral Palsy, Ziekte van Duchenne, Syndroom van Down, Syndroom van Marfan, hartproblemen, prematuriteit,…

Het grootste deel van de dag verblijven ze in de speelruimte waar aardig wat speelgoed is, maar ze jammer genoeg weinig gestimuleerd worden op vlak van fijne motoriek. Onze ergoharten braken meteen. “Moeten kindjes niet zoveel mogelijk prikkels krijgen of gestimuleerd worden tot al deze vaardigheden?”  Dus schoten we in actie!

Vorige week startten we al met het sorteren van rietjes op kleur. (Blauw = Niebieski, Geel = żółty, Rood = Czerwony) Dit vroeg al heel wat fijnmotorische en cognitieve inspanningen en het lukte al wat beter bij het ene dan bij het andere kindje.

Nadien, tijdens een volgende sessie, gingen we een stapje verder. We lieten de kindjes de rietjes op een ijzerdraadje rijgen. Wat waren ze geconcentreerd aan het werk! Oog-handcoördinatie, bimanueel handelen, alle soorten grepen en een herkenning van enkele basiskleuren. Go Go Go!

fijne-motoriek-rietjes-3fijne-motoriek-rietjes-4 fijne-motoriek-rietjes-overschuiven-1

Maar het zijn niet alleen maar saaie en fijnmotorische oefeningen. Ook verven en stempelen is leuk en stimuleert hen tot de prikkels die kinderen van hun leeftijd verdienen. Met een motorische en cognitieve achterstand is dit zeker aangewezen! We verblijven in een heel katholieke instelling waar ze zich volop voorbereiden op Kerstmis. Ook wij houden ons aan dit thema!

stempelen-vingers-onherk stempelen-met-spons-onher

Prikkels, prikkels en nog eens prikkels. Wekelijks wordt er enkele keren specifiek gewerkt rond Sensorische Integratie (zie foto). De bedoeling is dat de kinderen zintuiglijke prikkels ervaren om deze nadien te verwerken in het zenuwstelsel. Zo worden ze aangespoord om doelgericht te handelen. Ook wordt er regelmatig met de kinderen gesnoezeld, maar helaas hebben we hier nog geen beeldmateriaal van. In deze snoezelruimte wordt er gebruik gemaakt van een verzameling sfeermateriaal dat gericht is op een selectief aanbod van prikkels. Dit is een primaire activering van gewaarwording.

sensorisch-ruimte-2-onherken

En ook na inspanning is ontspanning zeer belangrijk! Dit is de eerder genoemde speelruimte waar de kindjes het grootste deel van de dag doorbrengen.

speelkamer-onherk

Kort samengevat: als ergo richten we ons vooral op Shantala massage, Sherborne, NDT Bobath, Sensorische Integratie, Snoezelen, ADL-training, stimuleren van (fijne) motoriek,…

Loren en Juras in Wroclaw!

Grapje, het is niet enkel work work work work work work!!

Weekend = tijd voor ontspanning!

We zetten het weekend in met een lekkere pizza. (Het Poolse eten is echt top!)

lore-jonas-pizza-eten

19 november en het iiiisssssss… kerstmarkt. Supergezellig! We voelen ons plots zelf kabouter en rendierhoeder.

wroclaw-kerstmarkt

lore-paddestoel jonas-rendier

Zaterdagmiddag… Het regent, het is koud: tijd voor een warme chocolademelk! And what’s your name? Lore en Jonas. Huh? Loren and Juras? (Zucht)

starbucks-juras-loren

En toen waren we klaar om de wind, koude en regen te trotseren en de volle 2u30 te luisteren naar onze toffe gids. Free walking tours, een aanrader! We zagen alle leuke plekjes van ’t stad, we leerden andere mensen van andere landen kennen en we leerden ‘make kids not war’. Euhm wa? Een goede gewoonte van de Habsburgers blijkbaar.

We zagen ook de man die elke avond de lichtjes aansteekt van Ostrów Tumski. (Om 16u is het hier al donker)

gids

markt-groenten-en-fruit ingang-eiland lore-jonas-eiland-kerk lichtaansteker-2

We moeten iets bekennen…

We hebben een uur in de gevangenis moeten spenderen. Niet geheel tegen onze zin, want het bier, de mojito en Jägermeister hebben ons goed gesmaakt!

gevangenisgevangenispub-aperitief

Na een lekkere pasta (weeral), gingen we nog eens rond op de kerstmarkt. Hier dronken we ons slaapmutsje na een koude, regenachtige dag. Wat waren we blij dat we in een goed bed op hotel konden slapen.

Eeeeeeeeeen de tasjes gaan mee in de valies!

jonas-kerstmarkt-drinken-laarsje lore-kerstmarkt-laarsje

Zondag waren we on top of de world! Of toch in ieder geval on top of Poland. We beklommen (met de lift 49 verdiepingen omhoog) de hoogste toren van Polen. Wat een uitzicht op 215m hoogte! Daar wordt een mens stil van… Of toch voor eventjes!

lore-jonas-torenlore-jonas-op-toren

Conclusie: we hebben genoten van een mooi weekendje Breslau, Poolse Venetië, Vratislavia en Wroclaw. (Doordenkertje)

All we do is work work work!

Om jullie een beter beeld te geven van ons verblijf/werkplaats…

Op het gelijkvloers bevinden zich vooral revalidatiezalen, de snoezelruimte, de keuken, onze kamer, eetruimte,….

Op de eerste verdieping verblijven de jongste kindjes. Hier hebben ze een speelruimte, slaapkamers, eetruimte, badkamers en therapielokalen.

Op het tweede verdiep verblijven de oudere kinderen (soortgelijk met de eerste verdieping)

instelling-3 instelling-1 instelling-2

Onze dag begint met het aanleren van het zelfstandig eten aan onze volgkindjes. Een hele opgave, want het is veel leuker het eten door te zaal te gooien dan in je mond te stoppen.

lore-kindje-eten-geven-onherkendbaar

Nadien is het onze beurt om te ontbijten. De rest van de voormiddag geven we Shantala massages (zie onderstaande foto), Sherborne en andere therapieën.

lore-shantala-massage-onherk

In de namiddag mogen we ons helemaal uitleven als ergo! We werken al spelenderwijs rond kleuren, aantallen, lichaamsdelen,… (ja hoor, allemaal in het Pools).

We geven de kindjes de kans om hun creativiteit de vrije loop te laten gaan en terwijl  stimuleren we hun motoriek. Van een win-winsituatie gesproken! Dit resulteert in prachtige tekeningen: en fier dat ze waren! Iedereen in de instelling heeft hun tekeningen mogen bewonderen.

(Onderstaand kindje heeft heel de namiddag rondgelopen met zijn tekening om deze aan iedereen te laten zien)

kindje-tekenen-onher

Na inspanning volgt ontspanning. Onze jongste volgkindjes mochten de wereld buiten ontdekken. Ruiken, voelen, zien en horen. Hun zintuigen werden overspoeld door prikkels. Ook dit hebben we geweten, eens na de middag waren ze volledig uitgeput en wouden ze alleen maar slapen. Het kind in Jonas kwam terug (/nooit weggeweest) naar boven. Ook hij heeft zich rot geamuseerd op de draaimolen!

Leuke anekdote: Een kindje raapte een tak van een boom op en gaf deze aan Jonas. Dziękuje voor de tak zei Jonas. En plots viel Jonas zijn euro. Tak is namelijk ‘ja’ in het Nederlands en een tak in het Pools is gałęzi drzewa.

kindjes-buiten-spelen-onherkendbaar kindjes-schommel-tweeling-apart-onher kindjes-schommel-tweeling-samen-onherk jonas-wandelen-kindjes-onherk

Occupational therapy: “Say Whut?”

Lesgeven in het Engels op een Poolse Unief, ’t is nekeer iets anders!

Goed voorbereid en vol zenuwen namen we de taxi naar de universiteit van Wroclaw. Daar aangekomen, zat er een 40-tal Poolse studenten op ons te wachten. We gaven hen uitleg over hoe ergotherapie eruit ziet in België, antwoordden op hun vragen en kregen een rondleiding van de prof op de universiteit. Na een gezellige babbel op zijn kantoor, wees hij de weg naar het historische gedeelte van Wroclaw.

jonas-unief-wroclaw wroclaw-unief

In heel de stad bevinden zich symbolische kabouters. Aan de universiteit kwamen we de eerste tegen. Dit was niet kabouter Wesley, maar kabouter Therapie. Beter gezegd: “Kabouter Ergotherapie”.

wroclaw-kabouter-ot-unief

When we are in Poland, wij steken een McDo’ke! 11 euro voor ons beiden en ons buikske stak vol. Dat hadden we wel verdiend na een stressy presentatie op den unief.

jonas-mcdo-wroclaw

Dit krachtvoer hadden we nodig om onze toer verder te zetten in Wroclaw.

wroclaw-huizen

We liepen op goed geluk rond in de stad en hebben al enkele mooie plaatsjes ontdekt!

Een probleem, als we terugkomen in België gaan we constant gebogen rondlopen op zoek naar verstopte kabouters. Ergonomie is iets anders!

lore-kabouter-lezen jonas-kabouter-moto

Wroclaw is alvast goedgekeurd!!

Geluk zit in de kleine dingen!

Sinds zondag hebben we al heel wat meegemaakt. Op dag 1 kregen we de kindjes te zien en mochten we een sessie Sherborne, Shantala massage en snoezelen meevolgen. In de namiddag kregen we de opdracht om hierover informatie op te zoeken. Weliswaar helemaal evidence based (in Polen kennen ze dit amper). In de late namiddag verkenden we Jaszkotle: een korte wandeling want Jaszkotle bestaat uit 3 straten. Meer dan wat mist, de instelling, een kerk en een 10-tal huizen hebben we niet gezien.

polen-6  polen-7

Op dag 2 kregen we te horen dat we aan Poolse ergostudenten moeten gaan lesgeven op den unief. Hoe ergotherapie in België is en wat onze kijk hierop is. Say Whut?? Vol stress begonnen we ’s avonds aan de voorbereidingen.

polen-8

We wouden wel wat meer zien dan de volle 3 straten van Jaszkotle. We namen voor de eerste keer de Anitabus  (de bus maar dan de grootte van een bestelwagen) richting Wroclaw. Lore: “Hmm pasta, daar heb ik nu eens zin in”. En toen kwamen we tot de conclusie dat we beiden verzot waren op pasta. Boterhammen met kaas of pasta, de keuze was snel gemaakt. Hup wij naar de Lidl om pasta!!

polen-5 polen-4

Op stage komt de wijsheid al eens bovendrijven. (Letterlijk en figuurlijk)

Jonas sukkelt al enkele maanden met de wijsheidstanden (die er in december uitgaan). Als we dan toch naar de Lidl gaan, toch eens uitkijken naar de apteka. Dan sta je in de apteka. Aja mondspoeling, hoe zegde dat weeral int Pools of Engels? Tooth brushing? Na vele gebaren waren we toch een medicijn en een ervaring rijker in een apteka.

polen-wijstand

Na een verblijf van 3 dagen, hemels zo een bord pasta!

polen-3

Na 3 avonden tussen 4 muren gezeten te hebben, waren we intens gelukkig om eens buiten Jaszkotle te komen en pasta te eten. Geluk zit hem in de kleine dingen!!

Hier is ook Nutella ofwaaaa?!

Een reis terug in de tijd van 2016 naar 19… in 1u30 vliegen. De taxichauffeur bracht ons veilig van Wroclaw naar Jaszkotle, wel na enkele keren zelf de weg te moeten vragen hebben en even verloren te rijden.

Een boze bewaker stond ons op te wachten en weigerde ons binnen te laten.

Euhm English? No. En daar stonden we dan. Gelukkig kwam er snel hulp en kregen we in een sneltempo een rondleiding: Wifi code, eetzaal hier, slaapkamer daar en badkamer ginder. Kort samengevat: chauffage, een handvol stopcontacten, verlichting en een hard bed.

Het eerste avondmaal: “En hier is ook Nutella ofwa?!”

Wat brood, beleg en dessertjes. We kunnen de nacht ingaan met ons buikje vol!

“Das hier precies zo slecht nog niet?!”

De nacht ingaan met ons buikje vol? Ja maar het is wel België-Estland zeker?

Wat hebben we geleerd vandaag in Jaszkotle?

Punt 1: Jonas kan goed spinnen vangen.

Punt 2: Lore mag als eerste de nieuwe ruimtes binnengaan.

En punt 3: Er is ook Nutella aanwezig.

Het aftellen loopt ten einde

Morgen is het zover… Dagen, weken, maanden hebben we ons voorbereid op deze dag, en het aftellen is bijna gedaan. De laatste spullen worden ingepakt, de laatste afspraken worden gemaakt, er wordt afscheid genomen van vrienden en familie. De hond van Lore is nog niet helemaal klaar om afscheid te nemen en zou het liefst van al stiekem meegaan in haar koffer 😉

De valiezen staan klaar, boekjes met informatie over onze bestemming zijn klaar om voor de honderdste keer doorbladerd te worden. Nog één nachtje slapen en weg zijn we, we hebben er zin in!

15051977_10210544950717792_1471636110_o 15063970_247908928958117_188283020_o 15007719_247907382291605_1841789052_o