Met de jeep door het oerwoud!

We zijn op een twee daagse geweest naar Brownsberg! Dit deden we met een groep van 7 studenten. Hiervan kende wij er al drie van.

Zaterdag ochtend om 8 uur kwamen ze ons ophalen met een pick-up en een busje. Wij waren de eerste dat werden opgehaald, dan zijn we de andere studenten gaan oppikken.  Er was nog een tussenstop bij bepaalde winkels om een voorraad in te slagen voor het weekend. Hierna reden we door naar Stone island, dit zijn allemaal eilanden in het water. Onderweg naar Stone island hebben we apen de straat zien oversteken en een luiaard in de boom gezien. Toen we aangekomen waren hebben we gegeten (pasta salade met gebakken vis) en dan was er de boottocht! We zijn naar een eiland gevaren, dit eiland was eigendom van een familie die hier groenten en fruit op kweekte. Het was heel warm op het eiland, Valerie heeft zelfs haar trui uitgedaan. Maar het was er zeer mooi, we hebben een familie brulapen en twee luiaarden gezien.

Toen we terug aan het vaste land waren kregen we de keuze wat we nog konden doen. We konden relaxen in de hangmatten of wat in het water gaan zwemmen. Kachiri is aan het water gaan voelen dit was helemaal niet koud als je dit vergelijkt met onze douche van thuis! Valerie is even gaan chillen in de hangmat.

We hadden nog een hele rit voor de boeg dus vertrokken we rond 5uur van Stone Island naar Brownsberg.  Deze tocht was anders dan  verwacht, we mochten in de laadbak van de pick-up! Dit was een zeer leuke ervaring is omdat de weg helemaal niet egaal is. Hierdoor moesten we ons stevig vasthouden en de takken van de bomen ontwijken. Het deed ons echt denken aan het liedje van Samson & Gert ‘Met de jeep door het oerwoud’!

Eenmaal aangekomen op de plaats waar we zouden slapen, werden onze hangmatten opgehangen en werd het avondeten klaar gemaakt. Dit was rijst met bruine bonen, kip  en knackworsten. We kregen even de tijd om ons eten te laten zakken en ons dan klaar te maken voor het echte ‘wild life adventure’. Dieren spotten in de donker is zeker een aanrader!  Tijdens onze wandeling hebben we verschillende dieren gezien; kikkers, kaaimannen, leguaan,  tarantula, etc. Valerie was een echte spotter van dieren, maar heeft tijdens de wandeling iets voorgehad. Er viel plotseling een liaan op haar, dit was veel zwaarder en minder soepel dan verwacht.

Bij de terugkomst kregen we een cocktail van het huis. Dit was een mix van rum, siroop, frisdrank, ananas en meloen. Het leuke hieraan was dat dit geserveerd werd in een halve meloen. Sommige studenten werden moe omdat het al 24u was en deze zijn gaan slapen. Wij hebben besloten om te nog wat te kaarten met de overige studenten. Na 1uur hebben we dan maar besloten om in onze hangmat te kruipen.

De ERGSTE nacht dat we in Suriname hebben gehad! Valerie heeft geen oog dichtgedaan! Zij had het koud terwijl ze wel 2 shirts, 2 truien, lange broek en sokken aanhad, met nog eens 2 dekens over haar. Ook vond ze geen goede houding om te liggen en was de tarantula dat dicht bij het kamp gezien werd  ook niet zo geruststellend voor Valerie. Kachiri daarin tegen kon helemaal niet slapen door de snurkers! Ook vond ze geen goede houding om te liggen. Ze moest ook nog rond 4u naar het toilet en moest hiervoor door het donker en iedereen sliep rond haar! Toch is ze naar het toilet geweest, maar ze was wel blij dat ze terug in die slecht liggende hangmat lag.

Ochtend stond heeft goud in de mond! Na het ontbijt gingen we naar de watervallen Irene en Leo. Dit was een zeer leuke wandeling onderweg naar de Irene hebben we 3 verschillende soorten apen gezien. Nu was Kachiri de spotter en heeft een slang gezien! Dit was wel een giftige slang dus deze mochten we niet vasthouden.  Gedurende de wandeling heeft Valerie ook eens aan een liaan geslingerd die stevig vast hing en niet naar beneden viel. De watervallen waren echt mooi! Kachiri is onder de Irene waterval gaan staan maar paste bij de Leo. Valerie is niet onder de watervallen gaan staan omdat het water ijskoud was! De wandeling terug naar onze verblijfplaats was toch wel stevig ook omdat het een tropisch klimaat is, warm en vochtig! Valerie stapte goed door en was samen met onze huisgenoot als eerste terug.

Eenmaal terug bij de verblijfplaats, rond 2uur kregen we eten. Dit was bami, kip, verschillende soorten groenten en pindasaus. Hierna moesten we alles inpakken omdat we nog ergens zouden gaan zwemmen. Dit was toch een redelijk lange tocht voor we in de buurt kwamen van de kreek waar we zouden gaan zwemmen. Maar toen begon het te regenen, onze gids stelde voor om naar zijn neef te gaan want die had een overdekt zwembad. Wij stemde allemaal in, eenmaal hier aangekomen bleek het water van het zwembad ook wel koud te zijn. Maar we hebben toch gezwommen! Na het zwemmen hebben we de tocht ingezet naar huis. De autorit bleef maar duren, ik en Valerie waren echt heel moe we wouden zo snel mogelijk in ons bed!

Samengevat: Vermoeiende top trip met toffe mensen!