Laatste dag in Milano

Hallo iedereen. Gisteren was het onze laatste dag in Milaan. Voor we ’s avonds huiswaarts vlogen, zijn we nog een aantal dingen gaan bezoeken. We begonnen ’s ochtends met San Bernardino alle Ossa. Dit is een kerk in het centrum van Milaan, op wandelafstand van de Duomo. De kerk zelf is niet zo speciaal, maar ernaast bevindt zich een kleine kapel, waarvan de muren versierd zijn met talloze menselijke schedels en botten. Dat deed men in de 13e eeuw, toen er te weinig plaats was op het kerkhof. Het is een heel kleine kapel, tot aan het plafond gevuld met botten en schedels. Zeer speciaal om te zien.

Nadien gingen we te voet verder naar de Piazza dei Mercanti. Dit was het oude centrum van Milaan, voordat de Duomo werd gebouwd. Jammer genoeg was hier niet veel te zien, omdat de gevels vernieuwd werden, en dus niet te zien waren door alle stellingen ervoor. We gingen dan maar wat wandelen in de straten er rondom. ’s middags konden we ons broodje opeten op een pleintje in de zon. Misschien niet zo slim, want aangezien onze zonnecrème al ingepakt was, zijn we nu beide verbrand.

Na de middag bezochten we de stedelijke universiteit van Milaan. De studenten hadden ons dit vorige week aangeraden. Het is dan ook een zeer mooi gebouw, en de tuin is nog mooier. Die hadden we eigenlijk graag naar Brussel meegenomen. Vervolgens liepen we verder naar de Colonne di San Lorenzo. Dat zijn ruïnes, uit de tijd van het Romeinse rijk. Ze bevinden zich op een gezellig pleintje, tegenover de kerk van San Lorenzo. Hier zijn we nog even blijven hangen, om nog te genieten van een laatste gelati.

Om te eindigen wouden we gaan kijken naar het Anfiteatro Romano. Ruïnes van een amfitheater, uit dezelfde tijd als de colonne di San Lorenzo. Jammer genoeg was dit park gesloten. We keerden dan maar terug naar ons appartement, om onze valiezen op te halen. Van daar gingen we richting luchthaven, en dat zonder te verdwalen, of de verkeerde bus of trein te nemen, een hele prestatie voor ons.

De vlucht naar huis ging vlot, en we landden gisteren om 23u30 in Brussel. Vermoeid, maar tevreden kropen we ons bed in. We kijken met een goed gevoel terug op onze reis. We hebben veel bijgeleerd tijdens onze bezoeken, en hebben ook heel mooie dingen gezien in de stad. Om deze blog af te sluiten, eindigen we graag nog een laatste keer met onze, ondertussen wel bekende, wijsheden:

1. In een vliegtuig zijn geen stopcontacten. In een trein wel, denk dus goed na over de plaats waar je je gsm oplaadt.
  2. Spreek goed af waar ze je komen halen in de luchthaven, zeker als je gsm plat is.
  3. Ook in de luchthaven is alles ‘op zijn Italiaans’, denk dus niet dat je tussen de check-in en het opstijgen nog tijd zal hebben voor een etentje.
  4. Vertrek op tijd naar de luchthaven.
  5. Doe geen nieuwe schoenen aan als je 13 km gaat wandelen.

Bedankt aan iedereen die ons avontuur in Milaan volgde. Ciao!