Jungle book

Hallo iedereen,

Jullie hebben even niets van ons gehoord, we hebben dus wel wat te vertellen.

De eerste stagedagen zijn nog redelijk goed verlopen. Op maandag en woensdag komt de logopediste. Zij werkt heel vooruitstrevend en wilt samen met ons een voelplank maken. Zij heeft in Nederland gestuurd en wilt ons ook helpen bij onze therapieën. Op dinsdag komt de fysiotherapeute. Zij is een hele speciale vrouw. Langs de ene kant is ze het niet altijd eens met de werking van de instelling maar langs de andere kant vertelt ze ons steeds dat we wel in Suriname zijn en het hier niet direct gaan veranderen. Op woensdag krijgen de kindjes een uurtje yoga voor hen wat te ontspannen en op donderdag gaan ze zwemmen. Dat was een leuke afsluiter van de week. De kinderen genieten echt in het water. Deze week gaan we stil aan beginnen met echte interventies voor de mogelijkheden van de kinderen goed in kaart te brengen.

Omdat het vandaag Chinees nieuwjaar is, zijn we een extra dag thuis. Daarom hadden we besloten om er een weekendje op uit te trekken. We zijn vrijdag vertrokken richting Brownsberg. We hadden een toffe groep. De gids had ook zijn moeder meegenomen die voor het heerlijke eten zorgde.

Eenmaal aangekomen op Brownsberg hebben we ons wat gesetteld en zijn we op pad vertrokken door het tropische regenwoud richting Irene waterval en Leo waterval. Tijdens de tocht, kon de gids allerlei kikkers en insecten vangen en de daarbij horende uitleg geven. Zo konden we ook hele mooie foto’s nemen. De gids was echt een IMG_4237jungleman, we hebben hem de bijnaam Mowgli gegeven. Hij klom in de bomen en hoorde de dieren aankomen. Deze tocht naar de watervallen was best pittig. Alle geluk hadden we een goede beloning namelijk een douche onder de watervallen. Daarna moesten we natuurlijk ook terug naar boven. Dat was toch even afzien. Die avond hebben we onze hangmatten op het topje van de berg opgehangen. Tijdens de nacht was het toch wel koud. De volgende ochtend deed het uitzicht de slechte nacht wel vergeten.

Zaterdag gingen we gepakt en gezakt (ja we moesten al onze spullen, hangmat, kleren,… allemaal zelf meedragen) verder richting Witte Kreek. Dit was een 14 km lange tocht door de jungle. Tijdens deze toch moest de gids met zijn hakmes de weg voor ons openmaken. Omdat deze weg weinig bewandeld wordt, waren sommige weggetjes helemaal dicht gegroeid. De tocht wordt ook niet door de grote touroperators gedaan. Alle geluk hebben wij een goede particuliere gids die zijn weg in de jungle als geen ander kent. Na deze vier uur lange wandeling werden we beloond met een frisse duik in de kreek.

Normaal gezien gingen we hierna nog een uurtje verder wandelen door de goudmijnen naar Lost Island. Maar toen we verder wouden gaan, werd een van onze reisgenoten onwel. Omdat hij niet direct bijkwam, is onze gids in allerijl hulp gaan zoeken. Gelukkig heeft hij goede connecties en stonden er heel snel drie sterke mannen die hem naar de weg droegen. We hadden geluk dat we heel dicht bij een grote zandweg waren. Voor dat we het wisten kwam er een truck aan met onze gids in. We zijn dan met z’n alle de truck in gesprongen op weg naar de medische post. Deze rit was best spannend. Het was een heel modderige weg en soms zo steil dat de truck verticaal stond. Dit heeft toch ook een goed uur geduurd met een pijnlijke poep als gevolg. We werden soms echt omhoog gekatapulteerd.  Eenmaal aangekomen bij de medische post en na een goede check up bleek alles wel weer oké te zijn met de man.

Die avond zijn we in plaats van op Lost Island te overnachten, op Ston Island verbleven. Dit is een schiereiland met een recreatiepark. Hier hebben we ondanks de omstandigheden de dag toch nog goed afgesloten. Na lekker gegeten te hebben en een kampvuur, zijn we moe maar voldaan onze hangmat ingekropen.

De laatste dag hebben we het rustig aangedaan. We zIMG_4344ijn met de boot op het stuwmeer gegaan om hierin te zwemmen. Wat deed dat deugd, het was heerlijk lauw water. Hierna mochten we op een eilandje onze eigen gids spelen opzoek naar apen. We hebben uiteindelijk een familie aapjes gevonden met twee kleintjes, wat schattig om te zien! Dit was een hele leuke afsluiter van het weekend.

IMG_4528 IMG_4560

Vandaag hebben we het rustig aangedaan. We hebben goed uitgeslapen en daarna onze was gedaan. Wat waren die kleren smerig en stinkend! Maar wonder boven wonder hebben we ze toch echt schoon gekregen.

Morgen beginnen we onze tweede week stage. Omdat we vandaag vrij hebben, halen we deze dag vrijdag in.

Nu zijn jullie weer up-to-date.

Met heel veel avontuurlijke groetjes,