Kwai Kwai eiland!!!!!

Hoi iedereen,

Afgelopen weekend hebben we onze eerste trip gemaakt. Dit was nu eens genieten!! πŸ™‚

We zijn naar het Kwai-Kwai eiland geweest. Dit ligt in het Brokopondomeer in het binnenland. We waren met een groep van 18 buitenlandse studenten, waarvan 7 Belgen.

Zaterdagochtend werden we om 9 uur opgehaald in onze straat met een busje. Natuurlijk zouden we niet in Suriname zijn, als we niet met vertraging zouden vertrekken. Dus tegen half 10 zijn we dan ook pas vertrokken. De busrit zou normaal 3 uur duren, waarna we nog een rit met de boot van een halfuur moesten maken. De buschauffeur had zijn boxen aangezet en met een goede, zomerse remix vertrokken we dan richting het binnenland! πŸ˜€

Na anderhalf uur rijden hoorden we ineens twee luide knallen. De buschauffeur stelden ons gerust dat er niets aan de hand was, maar bij de volgende parking reed hij toch van de weg. Na een snelle inspectie bleek dat er een klapband was. Geen probleem! De chauffeur en begeleiders gingen meteen aan de slag en na een kwartiertje konden we terug opstappen en de rit verder zetten. (Ze hebben dit dus vaker aan de hand, logisch met hoe sommige wegen erbij liggen) πŸ™‚

De busrit ging snel voorbij met de uitgestrekte natuur, het moedergebergte en de grootste fabriek van Suriname, hadden we al een uitstap op zich gedaan. Eenmaal aangekomen aan het meer, moesten we nog kort wachten op ons bootje. Hier was het heel druk met verschillende bootjes waar mensen goederen aan het opladen waren voor de lokale dorpjes op alle verschillende eilanden.

Na een ontspannen boottocht kwamen we eindelijk aan op het eiland. Na een warm welkom van de gastvrouw, kregen we een uur om ons te installeren in onze hutjes en een deel van het eiland te verkennen. Vervolgens kregen we een vers klaargemaakte nasi als middagmaal.

In de namiddag zijn we een kleine wandeling gaan maken door het bos van het eiland. Hier werden we op het einde opgehaald door het bootje. We zijn dan naar een “waterval” geweest. Hier konden we de rest van de namiddag relaxen, zwemmen, zonnen… Voor Surinamers ziet een waterval er wel anders uit als voor ons. Namelijk enkele rotsen in het water en enkele stroomversnellingen. Toch was het heel fijn en ontspannen.

’s Avonds kregen we een echte Surinaamse maaltijd voorgeschoteld, namelijk cassave frietjes met een rauwe koolsla en geroosterde kip en vis (voor Coralie natuurlijk πŸ™‚ ). De cassave frietjes waren nog wel lichtjes bitter. Toch niet helemaal ons ding πŸ˜‰

Wanneer we ons ’s avonds aan het klaarmaken waren voor te gaan slapen, hoorden we de veldmuisjes rondkruipen. We hadden dus nog een lange nacht tegemoet πŸ™ De eerste uren hebben we nog goed kunnen slapen, maar om half 6 was ik wakker geworden van muisjes die op het dak boven mijn hoofd aan het kruipen waren. Sinds toen heb ik dus niet meer geslapen πŸ™ Van zodra het dan licht was, was ik ook de eerste uit het hutje. Wat was ik blij dat het maar voor een nacht was!

Na een lekker ontbijt, zijn we terug het bootje opgestapt om land inwaarts te varen. Hier zijn we twee dorpjes gaan bezoeken. Wanneer we in het dorpje waren, voelden we ons wel in Afrika. Zoals de beelden die je op TV ziet van de dorpjes daar, zo zagen deze dorpjes er ook uit. Jammer genoeg mochten we geen foto’s of filmpjes maken. Veel van de mensen in deze dorpjes kunnen Β geen Nederlands, gelukkig kon onze gids wel Saramaccaans en vertaalde hij wat de mensen zeiden. πŸ™‚

Nadat we van het ene dorpje naar het andere zijn gewandeld, zijn we nog de waterbron van de omliggende dorpjes gaan bekijken. Dit was een hele installatie waar wij toch van verschoten, in de dorpjes was er namelijk amper of geen elektriciteit.

Vervolgens zijn we terug op de boot gestapt richting het vaste land om hierna terug de bus in te gaan naar huis. Tegen half 8 ’s avonds waren we dan ontspannen, maar toch moe terug in ons huisje.

Het was dus echt een super weekend!

Ontspannen zijn we maandag dan de stage week kunnen beginnen! πŸ™‚

Hier nog een filmpje met het fantastische uitzicht op de natuur!!