Goodbye Su

Hallo iedereen,

Na onze stage mooi afgerond te hebben, hebben we nog anderhalve week vakantie gehad. Vorig weekend zijn we naar plantage Frederiksdorp en de vlindertuin geweest. Dit waren kleine daguitstapjes maar zeker de moeite waard.

Hierna zijn we vier dagen op tour vertrokken naar Voltzberg en Raleighvallen. Maandag ochtend kwam onze gids Steve-O ons al vroeg ophalen voor een vier uur durende rit. We hebben een uurtje op normale weg gereden en de rest van tijd een zandweg vol bobbels in de weg. Na deze rit moesten we nog drie uur varen met een houten bootje. Onze poep doet nog pijn als we eraan denken. Maar het uitzicht van in de boot maakten alles heel goed. We sliepen op een eilandje speciaal voor ons alleen. We hadden een grote hut met zelfs bedden in!

P1000990 (3)

Dinsdag zijn we dan vroeg vertrokken door de jungle richting Voltzberg. We hebben eerst drie uur door het tropisch regenwoud gestapt. Het was heel warm en vochtig, we zijn nog nooit zo nat geweest van het zweet. We waren allemaal lekker plakkerig. Na deze drie uur durende tocht, moest het zwaarste nog komen, het steilste stuk van de berg omhoog. We hebben zwaar afgezien, heel zwaar maar we zijn zo trots op onszelf dat we de top bereikt hebben. Het uitzicht was dan ook fenomenaal. Na op de top de nodige fotootjes te hebben genomen en toch even hebben uitgeblazen, moesten we vier uur terug naar beneden stappen om uiteindelijk in een kreekje afkoeling te zoeken. Het was een zeer vermoeiende dag maar mentaal hadden we zo veel voldoening.

IMG_5234 IMG_5280

De volgende dag hebben we het rustig aan gedaan. Eerst hebben we een kleine wandeling naar de moedervallen gedaan, waar we een paar uur in het water hebben gelegen met een heel mooi zicht voor ons. Na de lunch, hebben we het bootje genomen naar de overkant, naar Raleighvallen. Hier verbleven ook nog enkele andere groepen. ’s Avonds zijn we hier ook terug naartoe gegaan voor een bosfeestje met de Raleighboys. We moesten dus in het pikkedonker met de boot het water op. Alle geluk kende onze bootsman de weg op zijn duimpje! Alle gidsen hebben samen een groepje opgericht, Raleighboys en een show voor ons gedaan. Dat was een heel leuke afsluiter van onze trip naar het binnenland.

Donderdag moesten we heel de tocht naar huis maken. Het heeft heel de weg geregend, op de boot was heet dus best koud. Toen we aankwamen op de plaats waar de auto’s ons gingen ophalen, waren die van ons nergens te bespeuren. Hij had blijkbaar lekke band. We hebben zeker vier uur op hem moeten wachten. Hierdoor hebben we een deel van de zandweg ook in het donker moeten rijden. Één zwart gat was dat voor ons. Maar we zijn veilig thuis geraakt.

De laatste dagen van ons avontuur hier in Suriname hebben we niet veel meer gedaan dan aan het zwembad gelegen om nog een kleurtje op te doen 😉 . Gisterenavond zijn we met een groep mensen dat we hier hebben leren kennen nog lekker gaan eten. Het was een hele leuke afsluiter van onze periode hier.

Na deze middag afscheid genomen te hebben van iedereen nog op stage, Corrie en Lotte, die we heel hard gaan missen, zitten we nu te wachten op de luchthaven.