Familieweekend

Yana’s weekend:

Vrijdag kwam mijn broer en zijn vrouw op bezoek, we hadden van alles op de planning staan dit weekend! Hun aankomst was in de late namiddag waardoor we nog een terrasje hebben kunnen doen en nadien lekker gaan eten op restaurant. We moesten vroeg in ons bedje kruipen aangezien we de dag erna vroeg vertrokken naar de zee.

Ongeveer een 2-tal uurtjes rijden van Zagreb ligt de havenstad Rijeka. Dit is de derde grootste stad van Kroatië met fabrieken, scheepswerven en olieraffinaderijen, een echte industriestad. Het was hier ook carnaval waardoor er mensen op straat aan het feesten waren. Hierna zijn we doorgereden naar Opatija Riviera, vanwege zijn azuurblauwe zee en beschutte ligging is dit een populaire bestemming voor toeristen. Maar het mocht toch niet waar zijn! Het was een zeer mistige dag waardoor we niet veel van de azuurblauwe zee zagen. Wel hebben we de boulevard die langs de stad loopt afgewandeld, af en toe een terrasje gedaan en in de avond gaan eten in het restaurantje Plavi podrum aan de haven.

Tijdens mijn verblijf in Kroatië mocht een bezoek aan de Plitvice meren niet ontbreken! Na een stevig ontbijtje op zondagochtend bij Broom44 vertrokken we richting dit nationaal park. Het staat bekend om de 90 prachtige watervallen, 16 meren en de ongerepte natuur. Je kan voor verschillende wandelroutes gaan maar omdat er op sommige plekken nog sneeuw lag en het glad was konden we enkel de wandelroute nemen van 4km. Ondanks de niet zo grote tour hadden we toch prachtige uitzichten over de meren en watervallen.

Maandag en de laatste dag van hun citytripje zijn we gaan brunchen bij Korica, de place to be voor ne goeie koffie en croissant. We hebben vooral van de zon genoten, door de stad gewandeld, souvenirwinkeltjes bezocht en voor de verandering nog is gaan eten ;). Nadien was het tijd om afscheid te nemen.                  Tot zo ver Yana haar avontuurlijk weekendje vol lekker eten en drinken.

Tsai’s weekend:

Dit weekend zijn mijn ouders op bezoek geweest, het was fijn om ze nog eens te zien! Vrijdagnamiddag zijn ze geland in Zagreb. Bij het weerzien hebben we elkaar eerst een stevige knuffel gegeven. Ons buikje rammelde dus zijn we in de SOI Fusion Bar iets gaan eten en hebben we een beetje bij gebabbeld.

Zaterdag was een rustige dag, wij hebben wat qualitytime genomen en wat rondgewandeld in Zagreb. In de voormiddag zijn we naar de Dolac Markt geweest om wat inkopen te doen en in de namiddag was het eerder een cafeetje hier en een winkeltje daar. ‘S avonds heb ik lekker geprofiteerd en gesmuld van mijn papa zijn kookkunsten ;).

Zondag zijn we naar de Begraafplaats van Mirogoj geweest, een zeer grote begraafplaats. Meer dan 300.000 mensen zijn er begraven, waaronder veel bekende Kroaten, van politici tot sporthelden en van kunstenaars tot wetenschappers. Je kon er blijven wandelen! Na Mirogoj zijn we naar Maksimir park geweest, het was een zeer zonnige dag waardoor er veel volk aanwezig was. Dan zijn we natuurlijk naar de mooie zonsondergang gaan kijken, want dat konden we uiteraard niet missen. Wij hadden geen auto, dus moesten we alles stappen of met het openbaar vervoer gaan :). Gelukkig is het openbaar vervoer hier zeer toegankelijk.

Maandag zijn mijn ouders mee geweest naar mijn stageplaats. Hier hebben ze van mijn mentoren een kleine rondleiding en wat meer informatie gekregen. Mijn ouders kregen hierdoor een beter beeld over wat wij daar doen alsergotherapeut. Vervolgens was het tijd om afscheid te nemen, maar niet voor lang ;). Ze gaan hun vakantie verderzetten in Zadar, maar komen donderdag nog eens afscheid nemen.