Medvedgrad – uitstap

Zaterdag 8 oktober 2022

Bok!

Uitzicht over Zagreb – het was een beetje bewolkt dus zo goed kon je Zagreb niet zien

Het eerste weekend hier, hoe ga ik dit doorbrengen?

Voor mijn vertrek heb ik in BelgiĆ« gekeken naar Facebookgroepen van internationale studenten in Zagreb. In deze groep zag ik een bericht van ESNZagreb. Ze deden een uitstap naar Medvedgrad. Dit leek leuk om mee naar toe te gaan, dus ben ik opzoek gegaan hoe ik mij kon inschrijven. ESN voluit is Erasmus Student Network, het is een organisatie voor erasmus studenten die verschillende activiteiten organiseren. Dit kan zijn ’s avonds in de week maar ook in het weekend zoals de uitstap naar Medvedgrad. Dus zeker de moeite waard om op te zoeken als ze het in jouw toekomstige bestemming ook hebben.

Mijn dag begon al goed: om 9u30 moest ik op een locatie zijn. Ik was goed vertrokken met de tram, maar dan opeens ging de tram de foute richting uit. Ik ben onmiddellijk de eerst volgende halte afgestopt en terug beginnen wandelen naar waar ik moest gaan. Ik had niet meer zoveel tijd dus heb mij heel erg moesten haasten. Na 17 minuten stappen had ik eindelijk het meeting point behaald. Ik mocht geen seconde later zijn of de groep was weggeweest zonder mij. Ze stonden namelijk op het punt om te vertrekken richting de bus.

Aangekomen vanboven, maar nog niet helemaal op de top van de berg stapte we uit de bus. De rest van de weg naar Medvedgrad moesten we te voet doen. Het begon rustig aan, met niet zo een steile helling. Maar dat veranderde al rap, het werd een serieuze wandeling met toch wel wat hoogtemeters. Na een goed uur te stappen hebben we met de groep een pauze genomen. Dat deed enorm veel deugd. Na 45 minuten gerust te hebben zijn we terug vertrokken voor de rest van de wandeling. Gelukkig moesten we nog maar 10 minuten wandelen tot Medvedgrad.

Maar wat is Medvedgrad juist, wel het is een kasteel dat gebouwd is in de middeleeuwen. Het is verschillende keren terug heropgebouwd omdat het getroffen is geweest door aardbevingen, door branden enzovoort.
Het was een heel leuke dag in Medvedgrad want er was een festival te doen, waar je activiteiten van in de middeleeuwen kon uitproberen.

Maar het mooiste van heel het domein was wel het uitzicht dat je had over Zagreb! Het was zeker de moeite waard om mee te gaan. Na een rondleiding gekregen te hebben en even wat tijd om op mijn eigen tempo het kasteel te gaan verkennen, zijn we terug vertrokken om 15u naar de busstop. Na een lange vermoeidende dag zaten we eindelijk terug op de bus naar huis.

Het was een heel aangename dag en ik heb toch enkele mensen leren kennen!

Hier zijn nog enkele sfeerbeeldjes van mijn dag.