Liefste lezers

Naar een mooie week sluiten we ons groot avontuur af. We deden alles nog een laatste keer (snoezelen, sensorische integratie, shantala massage, buiten spelen, …). Ook al het materiaal van onze bachelorproef staken we in de dozen, klaar om officieel gebruikt te worden. Met veel trots drukten we ook de definitieve versie van onze bijhorende handleiding af. Wat waren we fier!

Als afscheidscadeau voor de kindjes kochten we een paaschocolade en enkele cadeautjes voor onze volgkindjes die we het meest intensief volgden. Ons avontuur bevatte veel glimlachen, maar ook enkele traantjes bij het afscheid nemen. We gaan ze missen onze kapoenen. De reünie ligt al vast!

Dank jullie allemaal voor het lezen van onze blog en de lieve berichtjes. We zien jullie terug in België!

Do widzenia!

Lotte en Yentl

xxxxxxxxxxxxx

Toen waren we terug met vier…

Hallo lieve lezers!

Deze week gingen we weer volop aan de slag. Door het mooie weer konden we naar buiten gaan met de kinderen. Door het gebruik van een gigantische koets waar 4 kinderen in een keer in kunnen, konden we meteen een hele hoop kindjes gelukkig maken met wat gezonde buitenlucht. Je voelt dat de lente er aan komt. Ondanks het aanwezige zonnetje kleedden we de kinderen warm aan met jas, sjaal, wanten en muts want zo warm was het nu ook nog niet.

Het was ook hoog tijd om de laatste kerst/winterversieringen op te bergen. Samen met de kinderen maakte we enkele paasdecoraties om omhoog te hangen op het prikbord in het therapielokaal. Dingen die de kinderen zelf maken zie je niet vaak ophangen. De kinderen vonden het zeer leuk om ook hun eigen creaties ten toon te stellen aan andere kinderen en verzorgsters.

Daarnaast gingen we ook snoezelen met enkele kinderen. Snoezelen is ontspannen in een ruimte waarin voorwerpen, beelden, kleuren, geuren en geluiden de zintuigen aangenaam prikkelen. Ook voor ons is dit even een momentje om te ontspannen.

Zaterdag wachtten we Coline en Yasmine op aan de luchthaven. Zij zullen ons tijdens de laatste weken vergezellen. Na ons vertrek blijven ze nog een weekje langer. Ook Lotte haar vriend kwam op bezoek. Terwijl Lotte haar vriend rondleidde, gaf Yentl Yasmine en Coline een kleine rondleiding in Wroclaw. We bezochten de kathedraal waar toevallig een mis aan de gang was. Het was helemaal anders dan in België naar de mis gaan. Een muziekgroep met gitaren, keyboard, drums, … en zangers brachten de kerk in een moderne sfeer. Ook een pastoor of priester zagen we niet aan het werk. De mensen zongen de liedjes mee en er was een aangename sfeer. Zaterdagavond gingen we met zen allen eten in een lekker Italiaans restaurantje en sloten we de avond af met een drankje in de Bierhalle.

Zondag trokken Yentl, Yasmine en Coline verder de stad in. Blijkbaar is er een nieuwe wet in Polen waardoor de winkels niet langer open zijn op zondagen. Dus het plan voor een shopnamiddagje viel in het water. We liepen dus verder in het stadsgedeelte rond waar het heel druk was door het goede weer. Ook het toerisme in Wroclaw lijkt te stijgen naarmate de weken vorderen. In de namiddag stopten we nog op het Food Truck Festival voor een lekkere snack en trokken dan naar de instelling. Na een korte rondleiding en een goede maaltijd, kropen we allemaal in ons bedje.

Lotte en Jens bezochten zondagmiddag de instelling in Jaszkotle, de kindjes waren blij met het bezoek! Nadien trokken we ook naar het hippe Food Truck Festival om vervolgens de dag af te sluiten met een etentje op de grote markt.

Nog twee weken hard werken en dan zit ons avontuur er al op. Wat is het al snel gegaan!

Tot de volgende!

De tijd vliegt!

Hallo lieve lezers,

Week 6 gaat van start en het is onze laatste week alleen, want zaterdag komen Yasmine en Coline ons vergezellen. We hebben 2 korte werkweken achter de rug, Yentl haar ouders en vriend kwamen langs, ook de vriend van Lotte reisde naar Wroclaw. Het was een leuk weerzien en het gaf ons een boost om de laatste maand in te gaan. We toonden hen de hotspots van de stad als echte gidsen. Dit zijn we nu echter wel al na hier 5 weken te zitten!

Tijdens de therapieën lieten we onze creativiteit de vrije loop gaan, we bouwden parcours om grove motoriek te stimuleren. Met Pasen in het vooruitzicht maakten de kindjes enkele knutselwerkjes om in de sfeer te komen en stelden we deze tentoon in de gang. Verder maakten we puzzels, rijgden we parels, oefenden we met steekparels, exploreerden ze de zelfgemaakte sensorische flessen en tekenden we er op los.

In tussentijd maakten we ook tijd voor onze bachelorproef. We observeerden het gedrag van de kinderen op het moment dat ze in hun bed liggen zonder te slapen. Nu kijken we welke materialen en speelgoed we kunnen aanbieden waarmee ze individueel mee aan de slag kunnen gaan. Daarnaast zoeken we ook naar aanpassingen die we kunnen maken in de omgeving om het spelmoment structuur te geven en appèlwaarde (aka aantrekkelijkheid) te verhogen.

Deze week sloten we af met een verwenweekendje met manicure en wellness! Wat hebben we er van genoten! Nu hopen dat onze nagellak niet te snel verdwijnt.

Veel liefs,

Hoog bezoek

Hallo hallo!

Terwijl Lotte en Lara hun laatste dagje in Krakau doorbrachten, waren Yentl en Wout al vroeg uit de veren. Maandag kwam mevrouw De Wachter en haar partner op bezoek in het centrum. We gaven hen een rondleiding binnen en buiten het centrum. We zaten ook even samen om te brainstormen over therapieën en welke aanpakken we konden gebruiken. Daarna gingen we terug aan het werk met de kinderen. Vanaf deze week zijn er ook Poolse studenten aanwezig, dit maakt het soms heel druk in het therapielokaal. Ze zullen telkens van maandag tot woensdag ons vergezellen en dit gedurende 6 weken. In de late avond kwamen Lotte en Lara terug om de volgende dag er met z’n vieren in te vliegen.

Dinsdagmorgen verliep zoals elke andere dag. In de middag wachtten we mevrouw De Koker en meneer Vercruysse op en aten we samen. Daarna maakten ze kennis met de kinderen en kregen ze een uitgebreide rondleiding in het centrum. Ook onze spullen voor onze praktijkuitwerking van onze bachelorproef reisden met hen mee. We hadden een meeting over onze bachelorproef en hoe we te werk moeten gaan. We sloten de dag af met een etentje in de plaatselijke pizzeria van Jaszkotle.
Woensdag stond mevrouw De Koker om half acht klaar om ondergedompeld te worden in de magische wereld van het centrum. Ze hielp ons met Shantalamassage, Sherborne, sensorische integratie en begeleiding van de ADL taken (voor leken: activiteiten van het dagelijkse leven zoals wassen, eten, tanden poetsen, …). We kregen ook de taak onze wijsheid over de massage en Sherborne te delen met de studenten die op dat moment aanwezig waren. Na afscheid genomen te hebben van de docenten

Donderdag en vrijdag waren we alle twee wat ziekjes. We waren van plan om ook zaterdag werken, maar besloten vervroegd in weekend te gaan zodat we de kinderen niet nog meer ziek konden maken.

Vrijdagavond namen we afscheid van Lara en Wout aangezien hun stageavontuur er op zat, op de plaats waar het allemaal begon: De Pizza Hut. We missen jullie nu al!!

Zaterdag en zondag hadden we een luie dag aangezien we beide niet op en top zijn. Hopelijk betert het snel. We werkte voor onze rapportering en bachelorproef. Na al dat hard labeur verwenden we ons zelf met top maaltijd: Croque monsieur. Zondagnamiddag brachten we de dag door in Wroclavia, het shopping center. We namen de hobbelige Anita bus terug richtig Jaszkotle!

Ciaokes, byekes XOXO

We love Krakow

Liefste lezers,

Aangekomen in Krakau waren we meteen verwonderd door het mooie sneeuwparadijs. We bezochten de grote markt en dronken nog iets op een verwarmd terras dat je over de hele markt terugvindt. Daarna kropen we in ons bedje om eindelijk eens uit te slapen. Al werden we toch vroeg wakker, gelukkig werden we beloond met een mooi uitzicht vanuit onze kamer, we hadden zicht op het park rondom het centrum van Krakau. Op Tripadvisor vonden we een ‘het Gossip cafe’ om heerlijk te ontbijten.
Nadien was het tijd voor een beetje cultuur, we bezochten de Wawel Hill (lees: Vavel) met onder andere de Wawel Cathedral en het Wawel Castle. Het sneeuwtapijt en de vuurspuwende draak gaven een sprookjesachtige touch aan de bezienswaardigheden.

Onze volgende stop op het plannetje was de Joodse wijk met als vervolg het Schindler’s list museum. We hadden er een stevige wandeling opzitten, dus besloten we om de tram terug naar het centrum te nemen. In het midden van het marktplein staat de Lakenhal, langs beide kanten in de hal zijn er kraampjes met de leukste souvenirs van Krakau. We hebben meteen onze voorraad ingeslaan! Nadien brachten we een bezoekje aan het Hard Rock Café waar Wout koos voor een zeer vrouwelijke cocktail! Na een hele dag op pad te zijn, was het tijd voor pizza! Het was een gezellige dag maar we waren moe en voldaan, dus keken we nog een filmpje op onze hotelkamer.

Poging 2 om uit te slapen was wel gelukt, we gingen brunchen en waren klaar voor onze tweede dag. We besloten om toch te gaan shoppen in het Hard Rock Café en bezochten nog enkele bezienswaardigheden zoals: Florian gate, Barbarian, Maria kathedraal. Toevallig ontdekten we een lokaal overdekt marktje met verse groenten, fruit, vlees,…

Zaterdag trokken Wout en Yentl naar Auschwitz en Birkenau, zondag ging Lotte met haar moeke en zus naar daar. We waren onder de indruk van de kampen, gebouwen en het verhaal dat de gids er rond vertelde. Het was zeker de moeite waard om hier naartoe te komen en even stil te staan bij alles wat gebeurd is.

Ik gaf een rondleiding aan mijn moeke en zus in Krakau, terwijl Yentl en Wout de Polskibus terug naar Wroclaw namen. Maandagavond eindigde het Krakau-avontuur voor ons allemaal.

Dobranoc
xxx

Cześć lezers!

Maandag startte de werkweek zoals gewoonlijk. Wout was ziek dus bleef een dagje in bed zodat hij de kinderen niet ziek kon maken. We kregen verdere uitleg over onze volgpatiënten en bachelorproef dat we zullen uitwerken hier in Jaszkotle. Het doel is om een stimulatiebox te maken met speelgoed en materialen in, zodat vrijwilligers en studenten met de kinderen kunnen spelen op momenten dat ze in hun bedjes zitten maar niet slapen. Momenteel is er al veel materiaal maar het wordt nog niet op deze manier gebruikt. We merken dit zelf ook al we iets bij de kinderen in bed leggen zoals een knuffel, rammelaar, etc. dat het vaak terug verdwijnt. Een uitdaging verzekerd!

Dinsdag namen we terug enkele kinderen apart. We verfden, werkten met plasticine en lieten de kinderen kleuren. Van alle flessen die we in de voorbije week verzamelden, maakten we een sensorisch bowlingspel. Elke fles vulden we met verschillende materialen. Dit zullen we volgende week met enkele kinderen uittesten.

Woensdag stonden we op en al snel bleek het een zonnige dag te worden. Daarom bezochten we in de voormiddag de speeltuin met enkele kinderen. De kinderen komen niet vaak buiten, dus voor hen was dit de max. In de namiddag namen we de kleinere kinderen mee voor een wandeling. Nadien namen we de bus richting Wroclaw en starten we ons weekend. Na een klein hapje te eten, haastten we ons naar de polskibus (die zich goed wist te verstoppen) die ons naar Krakau bracht. Nu gaan we een verlengd weekend in.

Dag lieve lezers,

Donderdag en vrijdag zetten we onze dagelijkse routine verder. In de ochtend en middag begeleidden we de kinderen met hun maaltijd, handen te wassen en tanden te poetsen. In de voormiddag deden we aan shantalamassage en sherborne. Ook bezochten we met enkele kinderen voor de eerste keer de snoezelruimte en de sensorische integratieruimte. Dit was een zeer aangename ervaring zowel voor ons als voor de kinderen.  We namen ook enkele van de grotere kinderen apart om met hen te tekenen en te werken met plasticine.

Vrijdag avond namen we de bus naar Wroclaw om ons tweede weekend door te brengen. Na ons appartement te hebben gevonden, trokken we opnieuw de stad in. We aten een lekkere hamburger en nadien speelden we nog een spelletje Uno. Bleek dat Wout echter wel zijn Uno talent thuis had gelaten.

Zaterdag waren we vroeg uit te veren. Met een beetje stress trokken we naar de campus van de opleiding kinesitherapie om daar een les te geven over ergotherapie in België. Om af te sluiten deden we een kort stukje schrijfdans. Sommigen waren zeer geïnteresseerd, anderen keken ons maar vreemd aan. Nadien bezochten we de Skytower die maar liefst 212 meter hoog is. Op de 49ste verdieping kreeg je een uitzicht over de hele omgeving. Vervolgens bezochten we de vele winkelcentra die je in Wroclaw kan vinden. In de avond haalden we onze kookkunsten boven en maakten we spaghetti. We moesten wel een beetje innovatief zijn aangezien er maar één gasvuur werkte en toen deze aan het eind van onze kookpartij niet meer af wou, besloten we maar de ‘plon’ af en aan te zetten. Na lekker te hebben gegeten, speelden we nog een potje Uno en kropen we onze bedjes in.

Zondag sliepen we uit en bezochten we de zoo van Wroclaw. Door het koude weer zaten vele dieren binnen, maar dat hield ons niet tegen. We zagen beren, haaien, apen, roggen, schildpadden, krokodillen, luiaarden, linksen, lama’s, reuzekonijnen, en noem maar op. Vermoeid van al dat wandelen, namen we de taxi naar Jaszkotle. Daar bracht een van de zusters ons lekker snoep en koekjes. We kropen in bed om de volgende dag terug paraat te staan voor de kinderen.

Tot snel!

First days…

Witay lieve lezers,

Maandag begonnen we aan onze eerste stagedag, we wachtte Agnieszka en Justyna op in ’the dining room’. Na de eerste kennismaking kregen we uitleg over onze volgcliëntjes en praktische zaken, we werden rondgeleid in het opvangtehuis.
Dan was het tijd om ook met de kinderen kennis te maken, ze kwamen meteen naar ons toe en wouden meteen spelen. We zagen heel veel schattige gezichtjes en al snel werd duidelijk hoe hun beperkingen een invloed hebben op hun ontwikkeling.  We speelden een hele dag samen met hen om een vertrouwensband te creëren. ’s Avonds maakten we een wandeling in de grote stad Jaszkotle, deze is letterlijk 3 straten groot.
Aan de instelling zelf is een parkje en een grote speeltuin waar de kinderen kunnen spelen, ook wij werden even kinds en testten enkele speeltuigen uit. We vonden ook outdoor fitnesstoestellen om aan onze conditie te werken. 🙂 Samen met onze nieuwe vriend ‘Fatty de dikke kat’ gingen we op pad en ontdekten we dat er een pizzeria om de hoek was. (jeeeej!)
Na een dubbele aflevering van Blind getrouwd kropen we in ons bedje om de volgende dag paraat te staan voor de kindjes.

De volgende dag wachtte Agnieszka ons op in de kinézaal waar we ondergedompeld werden in de wereld van Shantala massage en Sherbourne. Al snel leerden we dat Poolse liedjes niet zo makkelijk zijn, dus brabbelden we maar wat mee.
We hebben al veel tijd doorgebracht met onze volgcliëntjes waarbij we ze goed observeerden. Ook gaven we ze voor de eerste keer eten, wat moeilijker bleek dan gedacht. Ze zijn heel hevig en snel afgeleid.
Deze avond kropen we iets vroeger in ons bed na een lachrijke avond, bedankt X-factor!

Woensdag begonnen we met het begeleiden van het ontbijt en ADL’s. Nadien mochten we zelf ontbijten en ons klaarstomen voor onze eerste sessies alleen. We startten met de Shantala massage, nadien deden we ook een sessie Sherborne en probeerden we al enkele Poolse liedjes zelf uit. Lachen verzekerd, zowel voor de kindjes als voor ons. Oefenen is nog aangeraden. Het plan was om meerdere kindjes therapie te geven maar wegens ziekte, lukte dit niet. Als middagmaal kregen de kinderen (en wij) pannenkoeken, wat iets makkelijker binnen ging dan rodebietensoep, die een paar keer op de grond landde.

Bij onze volgcliëntjes ’the twins’ namen we een assessment af: Bayley Scales of Infant Development. We bereidden de test voor gebaseerd op de leeftijd van de kinderen, al snel bleek dat dit veel te hoog gegrepen was. Er was weinig concentratie en uitleg geven aan de kinderen was heel moeilijk, ook al vroegen we hulp aan een zorgkundige die Pools en Engels sprak. Morgen ondernemen we een nieuwe poging.

Nu is het tijd om te gaan eten,
Smaczne!

Verkenning van de stad!

Hallo lieve lezers,

Vandaag trokken we na een goede nacht slapen de stad in. Eerst hebben we uitgebreid ontbeten (lees: brunch) in een hippe bar. Dat hadden we nodig voor de vele kilometers die we hebben gestapt. Als echte toeristen met onze fototoestellen bezochten we alle bekende bezienswaardigheden. We namen zelfs goede voornemens  en namen de trap tot de top van de 45 meter hoge kathedraal van St. Mary Magdalene. We werden na heel wat gepuf en geblaas beloond met een prachtig uitzicht over de stad.

Daarna zetten we onze tocht verder doorheen de stad, we hebben weer heel wat kabouters gespot. Zo kwamen we terecht bij de romantische Tumski Bridge waar koppels hun liefde vereeuwigen met een hangslotje.

Na heel wat wandelen, vonden we eindelijk onze langverwachte chocomelk, die net iets groter uitviel dan we hadden verwacht. Al hebben we er toch van genoten.
Voor we met de taxi naar Jaszkotle reden, gingen we nog even naar de winkel voor nog enkele spullen en chipkes.
Eenmaal het care house gevonden te hebben, werden we met open armen ontvangen. Ons koelkast stond gevuld en de tafel gedekt, we hebben genoten van onze eerste maaltijd. In onze kamer zijn er 10 lampen waarvan er maar 1 brandt, dit wordt nog gezellig. We gaan nu nog een spelletje UNO spelen en dan kruipen we in ons bed.

Veel liefs,

Flight to Poland

Dobry wieczór (goedenavond),

Vandaag om 12u30 vertrok onze vlieger richting Polen. Met wat stress en de bijhorende traantjes stapten we op het vliegtuig. Samen met Lara en Wout begon ons groot avontuur. We zijn goed aangekomen in Wroclaw, na lang zoeken vonden we uiteindelijk ons appartementje voor de eerste nacht. Daarna trokken we onder leiding van professionele kaartlezer Wout de stad in. Met grote honger stapten we de Pizza Hut binnen om daarna de stad te verkennen. De kerstsfeer is nog te bespeuren in Wroclaw, de lichtjes maakten het gezellig, we kwamen zelf de kerstman en zijn engel tegen. Al snel vonden we onze eerste kabouter, dit zijn kleine standbeeldjes die doorheen de hele stad zijn verstopt. Hopelijk vinden we ze alle 300 tegen het einde van ons avontuur.
Later gingen we naar de winkel om onze voorraad in te slaan, het verschil tussen spuitwater en plat water is nog niet zo duidelijk voor ons, verder onderzoek volgt nog.
Als afsluiter van de avond gingen we iets drinken in een lokale bar.