Andasibe

Het einde van onze vakantie is in zicht en dat begon deze morgen al zeer vroeg. Tegen 4u30 hebben we alles klaargemaakt om terug te vertrekken richting Moramanga. Na een hele voormiddag rijden kwamen we ’s middags aan in het park Andasibe. Daar hebben we lekker uitgebreid gepicknicked voor we een mooie wandeling door het woud zouden maken. Zo hebben we de indri gezien, de grootste van de lemuren en nog enkele andere soorten doe we nog moet hadden gezien. Op een afstandje van een meter konden we foto’s nemen en de dieren bekijken. Het was echt de moeite ! Hieronder een voorbeeldje van de sifaka. Deze foto is niet ingezoomd. Zo kan je je voorstellen hoe dicht we bij hen konden komen.

Sifaka
De indri

Na de mooie afsluiter van de dag zijn we naar Moramanga gereden om daar te overnachten. Het was nog en gezellige avond, maar het is niet te laat geworden. We waren allemaal kapot.

Mahambo beach

Vandaag opgestaan om te lopen op het strand. Toch enkele vrijwilligers meegekregen hiervoor. Om 9uur zijn we vertrokken naar Mahambo beach. Het beste strand om te surfen in Madagaskar. Onderweg nog een tussenstop gemaakt aan een bunker/fort uit de tijd van de kolonisatie. Het was niet zo heel indrukwekkend als je de bunkers in België al gezien hebt hoor.

Dan na ongeveer 20 minuutjes op het strand aangekomen! Wauw echt prachtig. Even een beeldje om mee te genieten.

Het zand was al vanaf 9u30 heel heet onder de voeten en het water was heel verfrissend. we hebben toch maar besloten om een plekje in de schaduw op te zoeken.

Morgen zullen we vroeg vertrekken en beginnen we aan de terugreis. We zullen nog een tussenstop maken om een laatste natuurreservaat te bezoeken voordat we enkele dagen in Antananarivo zullen verblijven. Daar later meer nieuws over.

Zonnige groetjes allemaal.

Foul pointe

Gisteren zijn we tegen 18u30 aangekomen aan de kust. We zijn niet te laat opgestaan omdat we van plan waren om om 4u45 op te staan voor de zonsopgang. We waren wat te vroeg, maar het was echt de moeite. We hebben tijdens de zonsopgang een boottocht gemaakt met de typische bootjes van hier. We hebben zee egels en zeeslangen ( deze leken meer op darmen) vastgehouden.

IMG_20150328_054410Eigenlijk zijn we de rest van de dag op het stand gebleven. Er was geen wolken aan de lucht en het water wad heerlijk. Momenteel goed verbrand. Zelfs onze reisgenoten zijn verbrand!

Nu nog eten en dan maken we er een gezellige kaartavond! Nog even nadenken wat we morgen zullen doen. Al zeker en vast vroeg opstaan om de kust te verkennen al joggend.

Tot de volgende!!

De volgende reis is begonnen

Hey allemaal,

Zoals jullie weten zijn we maandag thuis gekomen. Die avond zijn we met vrienden iets gaan drinken. Dinsdag hebben we wat werk ingehaald en hebben we een kampvuur gehouden in de tuin van de huidige familie. Dit om al afscheid te nemen van al deze fantastische personen. We hebben ook nog eens gekookt: kip in de oven met appelmoes en frietjes op Belgische wijze. Woensdag konden we eindelijk bij onze mentor onze laatste evaluatie afhalen. Deze was nog goed verlopen. Daarna zijn we naar ons eerste gastgezin vertrokken om van hen ook afscheid te nemen. Het was onze laatste dag in Antsirabe dus moesten we ervan profiteren dat we wat tijd hadden om dag te zeggen. We hebben er nog een mooie avond van gemaakt. 🙂

De dag erna zijn we vroeg opgestaan om tijdig te kunnen vertrekken naar Tana. We moesten namelijk verschillende mensen gaan oppikken. De familie van onze chauffeur gaat mee en de kleine zus van Era ook. Nu zijn we plots met 10 personen op vakantie, waarvan 3 kinderen. Een hele andere belevenis dus. Hier enkele foto’s van het landschap.

mor_2015-03-26-17-36-26
Even een probeerseltje om te laten zien dat we echt tijd teveel hebben onderweg 😉

IMG_20150326_173317 IMG_20150326_173328

Ondertussen zijn we aangekomen in Moramanga. Hier verblijven we bij een vriendin van Nirina. Het is een heel groot huis met douche ( met warm water), nu dus volop genieten van nachtje in een heerlijk donzig bed.

Slaapzacht allemaal, Matory tsar

Even een update

Onze excuses voor het wachten op een volgend blogbericht. Omwille van enkele internet probleempjes hebben we even niets van ons laten weten. Hieronder een korte beschrijving van de rest van onze vakantie.

Dag 4 van onze reis Hebben we in de voormiddag genoten van het zwembad, want het was helemaal voor ons alleen. We hebben kennis gemaakt met een opdiener van het hotel en hij stelde voor om ons in de namiddag even rond te leiden in Ranohira. Perfect dus! Nadien zijn we naar het venster van Isalo geweest. Dit is een rots waar een gat in zit en als de zon ondergaat schijnt deze hier perfect door. Blijkbaar was die afgebroken en hebben we het dus niet kunnen bezichtigen. Dan maar gewoon genieten van het prachtige uitzicht en de zonsondergang.

Dag 5 (zaterdag dus) zijn we op terugreis vertrokken. Onderweg nog even gestopt in het natuurpark Anja.

IMG_20150321_151115 IMG_20150321_160654 IMG_20150321_161256 IMG_20150321_163155

Dag 6 zijn we naar  Ranamafan geweest. Een nog groter natuurpark. Hier hebben we niet zoveel foto’s om mijn GSM. Dus deze zul je later te zien krijgen. We hebben nog 2 Andre soorten lemuren gezien hier ( en eentje heeft me bijna ondergeplast). Een heel mooi park dus.

Nadien zijn we naar het hotel gegaan en zijn we in de warwaterbaden gaan zwemmen. Onze mama hier vroeg of we haar wouden leren zwemmen. Algauw waren er enkele mensen die meededen met onze les. Na de ‘les’ kwamen er enkele gevorderden uitleg vragen over hoe je de vlinderslag moet doen en hoe je kan draaien onder water. Alles is uitgelegd geraakt en het was ren hele leuke zwemnamiddag.

Nu zijn we terug in Antsirabe en donderdag vertrekken we richting het oosten.

isalo park

Dag 3 van de vakantie is al gedaan. De tijd vliegt als je je amusseert! Vandaag zijn we om 7u30 naar Isalo vertrokken met een gids. Dit is een van de grootste natuurreservaten in Madagaskar. We hebben ongeveer 14 a 15 km gewandeld vandaag en we hebben spectaculaire beelden voor jullie klaarstaan.

Eerst een wandeling gedaan op de rotsen voordat we aan de afdaling in de canyon begonnen.

Nadien aan de afdaling begonnen ( zeer goed voor de beenspieren!) en hebben we al de eerste dieren tegengekomen.

Na de maki’s even iets gegeten en meteen vertrokken naar de volgende mooie site. Hieronder zie je de natuurlijke zwembaden. Waar we natuurlijk in gesprongen zijn, want het was heel heet weer.

Rond 15uur was de tocht afgerond en hebben we nog even aan het zwembad gelegen. In de avond naar de muziek gaan luisteren in de eetzaal. Ervoor hadden we al even met de muzikanten gelachen en al laten zien welke malgassische dansen we konden (is er maar 1 hoor). In de eetzaal vroegen ze aan ons om deze dans mee te dansen met de muzikanten! We hebben er een filmpje van, maar die staat op het ander fototoestel. Spijtig spijtig, maar zo zijn er nog verrassingen als we terug zijn he.

dag 2: Ranohira

Om 9uur hebben we onze weg naar het zuiden verder gezet.  In Ambalavao hebben we een eerste tussenstop gemaakt. Hier hebben we een atelier bezocht waar ze papier atelier bezocht. Nadien terug vertrokken om rond 13uur een picknick stop te maken.

Tegen 17uur zijn we aangekomen en hebben we wat rondgereden om een goergoed hotel te vinden. Momenteel zitten we in een prachtig bungaloparkje met zwembad. De kamer is heel mooi en we hebben een eigen douche met warm water! Rond 19uur beginnen koken in de personeelskeuken en nadien toch nog even een nachtduikje gedaan in het zwembad. Het zag er zo aanlokkend uit. Het was dan ook een zeer warme en zweterige dag geweest.

Morgen staat de wekker om 6uur zodat we het Isalo park kunnen bezoeken.

Eerste weekend in vakantiestemming

Zaterdag zijn we in de voormiddag gaan zwemmen. Normaal gingen we daar een hele dag blijven, maar het was koud en bewolkt. In de middag hebben we in het veld met z’n allen gepick-nickt en in de namiddag zijn we naar Betafo gereden. De weg ernaar toe was echt prachtig. We zaden in de laadbak van een pick-up en konden dus alles goed zien.

Zondag was het grote spel gepland. In de voormiddag nog wat ‘gerood’ in de zon. Om 14 uur kwam iedereen toe en konden we beginnen. We waren met 17 personen verdeeld in twee teams. Het spel ging als volgt: Als je iemand raakt met modder en zijn/haar naam zegt, moet die terug naar zijn kamp. Je kan ook een lint , dat iedereen rond de pols heeft hangen, afnemen en dan is die persoon een gevangenen die je meeneemt naar jouw kamp. Een teamgenoot kan hem/haar komen bevrijden. Het doel van het spel is om het eerste de vlag te vinden en naar je kamp te brengen. We hebben 3 maal gespeeld en elke keer werden de spelregels wat aangepast. Het was echt een hele leuke namiddag met actieve en modderige spelletjes en het ontmoeten van nieuwe personen. Wat meer kan een mens willen. 😉

Maandag gingen we normaal vertrekken op vakantie, maar dat heeft wat vertraging opgelopen. We zullen morgen om 8uur vertrekken. Maandag hebben we dan maar wat andere zaken gedaan. Zo zijn we naar het westelijk deel van Antsirabe gewandeld en hebben we wat plaatselijke winkels bezocht. Eerst zijn we gaan kijken hoe ze miniatuurvoertuigen maken. Om dit te maken gebruiken ze enkel gerecycleerd materiaal. In hetzelfde atelier als de miniatuurvoertuigen borduren ze ook stoffen.

Nadien hebben we het atelier gaan bezoeken waar ze zeboehoorns bewerken. Hier kregen we een korte uitleg en nadien konden we even de winkel bekijken.

Als laatste hebben we nog even de markt bezocht en zijn we naar huis gegaan. Nog even van de ‘brandende’ zon genieten en even een toertje gaan lopen.

Vanaf morgen zijn we dus op vakantie. Zolang we kunnen zullen we af en toe iets op de blog posten. We hebben niet veel internetmogelijkheden meer over dus het zal beperkt zijn.

Nog even een laatste mededeling: We hebben hier geen foto’s bijstaan, want het internet is niet zo best. Maar jullie krijgen alles te zien als we terug zijn!!

Afscheidsdrink

Donderdagnamiddag hadden Valerie en ik een kleine afscheidsdrink gepland. We hadden speciaal een namiddag vrij gehouden om wat voor te bereiden. Om 15uur kwam iedereen toe. De muziek stond al goed luid, er was genoeg te drinken en te eten. In het begin bleef het wat rustig, maar de Vazah’s konden de dansmoves niet laten. Vanaf dat ze alle 4 te shaken stonden (Michiel, Lauren, Valerie en ik) deden de anderen al gauw mee. Heel fijn om iedereen zo los te zien gaan op de dansvloer.

Hieronder enkele sfeerbeelden. We hebben er niet veel, want we hebben zelf vergeten foto’s te maken.

Nadien vroegen ze natuurlijk om een kleine speech te geven. In de ‘speech’ hebben we iedereen bedankt om ons zo een fijne leerervaring te bezorgen. Zowel op vlak van werk als op vlak van vrienden en familie. Ik zal deze ervaring nooit vergeten, want het heeft me zoveel bijgeleerd. Nu weet ik dat ik zelfs in een vreemde omgeving met vreemde gewoontes, me toch zo snel op men gemak kan voelen. Ik weet dat ik zonder veel middelen toch veel kan betekenen voor de patiënten in deze context. Onze collega’s vertelden ook dat ze van ons veel hebben bijgeleerd. Wij kijken op een andere manier naar de patiënten. Wij zien een mens met mogelijkheden en niet enkel met beperkingen!

Een laatste keer met de volgpatiënt

Hey allemaal!

Het einde van de stage is in zicht en gisteren heb ik mijn allerlaatste sessie met mijn volgpatiënt gehad. Dit vind ik ontzettend jammer, want het was de beste volgpatiënt die ik me kon inbeelden. Hij fleurde men dag op mijn zijn enthousiasme over mijn sessies. Hieronder wil ik graag wat meer informatie geven over mijn ervaringen met deze patiënt.

Haja (zijn bijnaam) is een 30 jaar oude man. Hij heeft enkel op fysiek vlak problemen. Hij heeft een hoge tonus over het gehele lichaam. Voor dat hij bij ons terecht kwam heeft hij nooit een behandeling gekregen voor deze problemen en als gevolg hiervan heeft hij contracturen in de kuiten en de vingers. Dit wil zeggen dat hij de knieën niet meer volledig kan strekken omdat de spier te kort geworden is. De vingers in de linkerhand daarentegen kunnen moeilijk geplooid worden.

In de eerste sessie merkte ik meteen op dat de tonus de hoogte inging vanaf het moment dat Haja iets deed of zei. Mijn belangrijkste doelstelling bij hem was dus het onder controle krijgen van deze tonus. Dit deed ik aan de hand van mobiliseren, relaxeren en Perfetti. Perfetti is een techniek waarbij de patiënt de ogen moet sluiten en hij eerst gewoon de beweging moet voelen. Zo voelt hij aan op welk moment de tonus stijgt. Als hij voelt dat deze stijgt, kan hij op tijd de beweging stoppen en relaxeren.
Relaxeren bleek enorm moeilijk voor hem. Hij wilt zoveel mogelijk bewegen om zo snel mogelijk te verbeteren (wat dus een foute gedachte is in zijn geval). In elke sessie kwamen relaxatie en mobilisatie aan bod. Na deze oefeningen deed ik elke week iets anders: communicatie, grove motoriek, fijne motoriek, coördinatie en kracht. Na enkele sessies merkte ik al een grote verbetering op in de bewegingen die hij kon maken. Hij was veel meer ontspannen en kon bewegingen meer gecontroleerd uitvoeren.

In mijn laatste therapie ben ik op bezoek gegaan bij hem thuis. Hier heb ik verschillende tips gegeven naar aanpassing van meubelgebruik en gebruik van hulpmiddelen. Zoals eerder al gezegd moet er gezorgd worden dat al het materiaal goedkoop en eventueel zelf maakbaar is. Alle hulpmiddelen die ik wou aanraden heb ik dus op voorhand gemaakt (of heb ik laten maken door de ‘handige’ collega’s). Op die manier konden we dit meteen uit proberen en was het duidelijk hoe elk hulpmiddel in elkaar zat. Hieronder enkele foto’s van het huisbezoek.

De keuken
Oefenen met de snijplank

Ik kan me nog steeds zijn trieste blik herinneren toen ik zijn huis verliet. Nu dat ik hem weet wonen kan ik steeds eens terugkeren om te kijken hoe het met hem gaat. De eerste plannen worden al gemaakt om ooit naar Madagaskar terug te keren! 😉